Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Bensa- ja dieselautoilla on voitava ajaa jatkossakin – köyhäkin tarvitsee auton harvaanasutussa Suomessa

Useat puolueet ovat julkaisseet ilmasto-ohjelmansa, johon on sisältynyt olennaisena osana autoiluun liittyviä kysymyksiä. Huikeimmat vaatimukset on esittänyt SDP. Sen mielestä Suomessa pitää olla runsaan 10 vuoden kuluttua 750 000 täyssähkö, vety- tai hybridiautoa. Lisäksi SDP kieltäisi jo tulevan vaalikauden aikana uudet polttomoottoriautot. Kokoomus on linjannut, että viimeistään 2030 suomalaisille olisi edullisempaa ostaa muu kuin polttomoottoriauto. Tavoitteena on laskea auton oston yhteydessä maksettavaa autoveroa asteittain niin, että se kannustaa vähäpäästöisemman auton hankintaan. Onko tämä realistista? Autoveron poisto kuulostaa alkuun hyvältä. Kun asiaa kuitenkin pohtii pidemmälle, huomaa, että voitto lipuu hyväosaisille. Autoveron poisto olisi tulonsiirto rikkaille. Tavallinen kansalainen joutuisikin todellisuudessa maksajaksi, sillä verorahat perittäisiin polttoainekuluissa takaisin. Korotuspaine lienee noin 30 senttiä litralta. Sipilän hallituksen tavoitteena on ollut 200 000 sähköautoa ja 50 000 biokaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Viime vuonna Suomessa ostettiin noin 600 000 käytettyä autoa. Uusia autoja rekisteröitiin noin 120 000, joista sähköautoja 776. Onko ajatuksena, että jatkossa valtio kustantaa suomalaisille sähköautot? Nykyisellään sähköauton hankintatuki on 2000 euroa. Biokaasuautoilla voisimme nopeasti ja kohtuullisen edullisesti vähentää päästöjä. Tämä vaihtoehto SDP:n linjauksesta puuttuu kokonaan. Puolue esittää sähköautojen huimaa lisäämistä kertomatta kuitenkaan konkreettisia toimia ja kustannuksia siitä, mitä tämä kaikki maksaa? Pystyvätkö autoilijat hankkimaan sähköautoja? Kuka rakentaa ja rahoittaa kattavan latausverkon? Miten tuotetaan tarvittava lisäsähkö? Keskustan liikennepoliittisessa linjauksessa myönnetään, että harvaanasutussa Suomessa moni autoilija ajaa tällä hetkellä edelleen vanhalla ja halvalla bensa- tai dieselautolla. Heikompituloinenkin tarvitsee Suomessa autoa ja hänen on saatava sillä ajaa. Tästä syystä myöskään polttoaineveroa ei pitäisi korottaa. Tavallinen autoilija ei saa joutua kohtuuttomaan tilanteeseen päästöjen vähentämiseksi. Ihmisten, tavaroiden ja tiedon sujuva liikkuminen on tärkeää niin syrjäseuduilla kuin kaupunkikeskustoissakin. Ei siis vain siellä, missä on metrot, raitiotiet ja vartin välein kulkevat bussit. Ilmastonmuutosta torjuttaessa on siirryttävä fossiilisista polttoaineista uusiutuvaan energiaan myös liikenteessä. Tarvitsemme lisää sähkö- ja biokaasulla toimivia autoja. Siksi autoveron alennus tuleekin kohdistaa vähäpäästöisiin autoihin. On selvää, että on sitä parempi, mitä nopeammin vähennämme päästöjä. Meidän tulee kuitenkin olla realisteja keinoissa, joilla tavoitteita toteutetaan. Autokanta kyllä uusiutuu vähäpäästöisempään suuntaan ajan kanssa. Ilmastonmuutosta on torjuttava realistisin keinoin. Vesa Jalonen Keskustan Satakunnan piirin puheenjohtaja, Eurajoki Onko ajatuksena, että jatkossa valtio kustantaa suomalaisille sähköautot? Tavallinen autoilija ei saa joutua kohtuuttomaan tilanteeseen päästöjen vähentämiseksi.