Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri Eurovaalitulos

Porin kauppatorille väläytetään maksutonta pysäköintiä – Kaupunki suunnittelee vähäpäästöisille autoille erioikeuksia

Porin keskustan alueelle ehdotetaan useampaan paikkaan kiekkopysäköintiä maksullisten parkkipaikkojen sijaan. Asia käy ilmi Porin pysäköintipolitiikka 2030 -suunnitelmasta, jota kaupunginhallitus käsittelee maanantaina. Suunnitelman mukaan pysäköinti keskustan 1-vyöhykkeellä olisi tulevaisuudessakin pääosin maksullista, mutta elinvoiman vahvistamiseksi rajatulla alueella voitaisiin siirtyä 30 – 60 minuutin kiekkopysäköintiin. Esimerkkeinä käytetyt alueet ovat kauppatori, Herttuantori, Itäpuiston Eetunaukion viereinen pääty ja osa Uusikoivistontiestä vanhan linja-autoaseman vieressä. Alueiden muuttaminen maksuttomaksi toisi Porin kaupungin kassaan 190 000 euron aukon vuositasolla. Tulevaisuudessa korttimaksamista ja sähköautojen latauspisteitä Suunnitelman mukaan Porissa kokeiltaisiin tulevaisuudessa asukaspysäköintijärjestelmää osassa keskustaa. Pysäköinnin voi tulevaisuudessa maksaa mobiilin ja kolikoiden lisäksi myös pankkikortilla. Ensimmäiset uudet automaatit otetaan käyttöön vuonna 2019. Vähäpäästöisille autoille varaudutaan antamaan pysäköintietuuksia tulevina vuosina ja yhteiskäyttöautoja voitaisiin tukea niille erikseen osoitetuilla parkkipaikoilla. –Tämä tarkoittaa sitä, että sähkö- ja kaasuautoille pysäköinti olisi edullisempaa, sanoo liikenneinsinööri Sanna Välimäki . Lisäksi sähköautojen latauspisteiden toteuttamista selvitetään ja "tulevaisuuden" kulkuneuvoille kuten sähköpotkulaudoille ja kolmipyöräskoottereille järjestetään pysäköintipaikkoja. Välimäen mukaan kaupunki ei lähtökohtaisesti tuottaisi sähköautojen latauspisteitä itse, vaan ne rakennetaan markkinaehtoisesti. Julkisen liikenteen käyttöä kaupunki voisi suunnitelman mukaan edistää rakentamalla liityntäpysäköintipaikkoja Matkakeskukseen ja mahdollisen uuden itä-länsi -suuntaisen citylinjan yhteyteen. Uutista täydennetty: lisätty Välimäen kommentti.