Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Miksi rakennetaan viisitoista uutta ja turhaa sairaalaa, kun todellinen pula on seinien sijaan erikoislääkäreistä?

Heti Sipilän hallituksen sote-valmistelun alettua 2015 käynnistyi tulevista maakuntarahoista ”kilpaileva” valmistelu. Lähes kaikki Suomen sairaanhoitopiirit lähtivät kiireesti suunnittelemaan ja rakentamaan uusia keskussairaaloita. Sairaanhoitopiirien johtajat tekivät taktisen arvion, että heillä on 5–7 vuotta aikaa ennen soten voimaantuloa rakentaa uusia sairaaloita jäsenkuntien ja tulevien maakuntien piikkiin. Heidän turvanaan oli itsenäisyyden antava erikoissairaanhoitolaki. Rakentaminen oli täysin moraalitonta ja taloudellisesti vastuutonta. Toiminta oli ja on myös Sipilän hallituksen sote-tavoitteiden vastaista. Hallitus esitti sotea aloittaessaan, että pidättäydytään uusinvestoinneista sote-työn ajaksi. Tätä järkevää tavoitetta ei suinkaan noudatettu, vaan sairaanhoitopiireissä toimittiin täysin päinvastoin! Meillä Suomessa ovat ennestään hyväkuntoiset, modernit keskussairaalat. Niitä on rakennettu ja kunnostettu vuosikymmenet. Nyt on rakennettu ja parhaillaan rakennetaan valtavasti ylikapasiteettia. Seinistä ei ole ollut suinkaan pulaa, vaan pulaa on sairaaloissa työskentelevistä erikoislääkäreistä. Osaajat ja heidän hoitotiiminsä keskittyvät viiteen yliopistolliseen keskussairaalan. Myöskin asiakkaat valitsevat leikkauksiin mennessään yhä useammin yliopistollisen keskussairaalan. He tietävät, että niissä tehdään paljon leikkauksia. Maallikkoa hirvittää tämä verorahojen tuhlaus. Uutta sairaalakapasiteettia syntyy 4 – 5 miljardin euron edestä. On myös käsittämätöntä, että sosiaali- ja terveysministeriön ministerit ovat myöntäneet sote-valmistelun kuluessa poikkeusluvat noin 15 uudelle sairaalainvestoinnille. Näiden uusien sairaaloiden investointi- ja käyttökustannukset kaatuvat uusien maakuntien maksettavaksi. Kyllä ministerien pitäisi se tietää. Tämä turhien sairaaloiden rakentaminen vie pohjan sote-tavoitteilta, jossa oli tarkoitus parantaa lähipalveluita lähellä asiakasta kunnissa. Nyt on jo selvää, etteivät rahat riitä ja seurauksena on palveluiden keskittäminen maakuntakeskuksiin keskussairaaloiden yhteyteen. Hyvät sote-tavoitteet romuttuvat ja lähipalvelut siirtyvät maakuntakeskuksiin. Sote-prosessi horjuu, mutta sen kylkiäisenä saatiin Suomen maakuntiin uudet keskussairaalat. Vaikka maamme väestö kasvaa vain 2–3 maakunnassa ja muissa väki vähenee huolestuttavan paljon, ei sitä ole otettu lainkaan huomioon uusinvestointeja tehtäessä. Sanon vain, että seuraavalla hallituksella on entistäkin vaikeampi tehtävä sote-tavoitteiden saavuttamisessa. Kysyn myös, suljettiinko eduskunnassakin silmät sairaalarakentamisessa aluepoliittisista syistä? Jukka Tuori agronomi, maakuntaneuvos, Huittinen Maallikkoa hirvittää tämä verorahojen tuhlaus. Uutta sairaalakapasiteettia syntyy 4 – 5 miljardin euron edestä.