Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Satakunnan Kansa kasvoi jälleen verkossa, kärjessä paikalliset uutiset ja tarinat

Satakunnan Kansan verkkosivujen kävijämäärä kasvoi viime vuonna voimakkaasti. Verkkosivuilla on viikoittain keskimäärin 179 000 eri käyttäjää. Parhaimmillaan viime heinäkuussa eri kävijöitä oli kuukauden aikana 746 000. Superkesä asuntomessuineen vaikutti asiaan, mutta kävijämäärä pysyi korkealla myös loppuvuonna. –Mennyt vuosi oli uutisellisesti erittäin monipuolinen. Isoja uutisia oli paljon: Cannonball-oikeudenkäynti, Pori Jazzin toimitusjohtajavalinnasta seurannut kohu ja Ässien dramaattinen kausi kiinnostivat lukijoitamme. Luettuja olivat myös satakuntalaisten henkilökohtaiset ja koskettavat tarinat, kuten esimerkiksi tyttären itsemurhan kokeneen äidin haastattelu, kertoo Satakunnan Kansan vastaava päätoimittaja Tomi Lähdeniemi . Noin 60 prosenttia verkkokävijöistä käyttää Satakunnan Kansan verkkosisältöjä älypuhelimella. Myös painetun lehden päivittäinen lukijamäärä pysyi vakaana. Printtilehden ja sen pohjalta tehdyn näköislehden yhteenlaskettu lukijamäärä on 96 000 päivässä. –Printtilehden asema on edelleen todella vahva. Hienoinen printtilehden levikin lasku korvautuu nykyään jo täysin digilehden kasvulla, Tomi Lähdeniemi sanoo. Satakunnan Kansan painettu lehti ja verkko tavoittavat viikoittain 89 prosenttia alueensa kuluttajista. Lukija- ja kävijämäärät perustuvat Kansallisen Mediatutkimuksen ja FIM-Comscoren lukuihin.   Satakunnan Kansan toimitus on viime vuosina keskittynyt kehittämään mahdollisimman kiinnostavaa ja laadukasta paikallista journalismia. Viime vuonna aloitettiin suorien lähetysten sekä podcastien eli verkosta kuunneltavien puheohjelmien tekeminen. Parhaimmillaan suorat lähetykset ovat keränneet kymmenien tuhansien katsojien yleisön, ja Kurvi ulvoo -urheilupodcastien jaksot saavat tyypillisesti tuhansia kuulijoita. –Olemme saaneet uusia asiakkaita, kun aloitimme livelähetykset ja podcastit. Kiekkojournalismimme on saanut aivan uuden ulottuvuuden. Kuunneltuna toimittajien asiantuntemus tulee todella henkilökohtaiseksi, Tomi Lähdeniemi sanoo. Verkko on mahdollistanut uudenlaiset sisällöt. Esimerkiksi alkuvuodesta 2018 Satakunnan Kansan suosituimpia sisältöjä oli Kokemäenjoen vedenpinnan korkeutta reaaliajassa näyttänyt Tulvamittari ja syksyllä Erotatko koiran sudesta -testi. Suurta suosiota ovat saavuttaneet myös Porilaine -lehden visat ja testit. Suureen huumausainerikostapaukseen, niin sanottuun Cannonball-vyyhtiin , liittyvät uutiset kiinnostivat suurta määrää lukijoita. Pori Jazzin toimitusjohtajaksi valitun Aki Ruotsalan haastattelu kesäkuussa 2018 nousi luetuimpien joukkoon. Erotatko koiran sudesta -testi ja Porin päivän kunniaksi julkaistu porilaisuustesti kiinnostivat suurta yleisöä. Kurvi ulvoo -podcastit keräsivät nopeasti tuhansien kuulijoiden yleisön. Joulukuun kinkkuliveä seurasi lähes 30 000 katsojaa. Lähetyksessä seurattiin kaikessa yksinkertaisuudessaan, miten kinkku kypsyi. Livelähetys Olli Lindholmin muistotilaisuudesta . Lähetys oli kaikkien, myös ei-tilaajien katsottavissa. Lähetyksestä julkaistiin myös kooste.