Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Porissa liikenne täysin sekaisin, Nakkilassa normaali talvikeli – maaseudulla on varaa naureskella kaupunkien lumikaaoksille

Nelivetomaasturit olivat tarpeen monilla Porin pientaloalueilla lauantaina 9. helmikuuta. Tavallisilla henkilöautoilla oli käytännössä mahdotonta liikkua sohjon valtaamilla teillä. Teille oli kertynyt monin paikoin jopa 30–40 sentin loskakerros, kun tien pintaan tiivistynyt lumikerros muutti ilmojen lauhduttua olomuotoaan. Samaan aikaan Porissa kamppailtiin teille ja alikulkuihin kertyneiden syvien vesilammikoiden kanssa. Kaivojen kannet olivat jäässä, joten vesi ei päässyt valumaan hulevesiviemäreihin. Hieman aiemmin Porissa oli tuskasteltu lumen kanssa. Kadunvarsiparkit ja niihin pysäköidyt autot olivat lumen peitossa, eivätkä ajoradatkaan mitenkään putipuhtaita olleet. Samaan aikaan, kun sohjo oli saanut Porin sekaisin, esimerkiksi Nakkilassa ajeltiin jokseenkin normaalissa talvikelissä. Jonkinlaisia polanteita teissä toki oli, mutta ei sellaisia, että ne olisivat estäneet yhdenkään auton kulkua. Mitään varsinaisia ongelmia Nakkilan liikenteessä ei ollut myöskään talven lumisimpina päivinä. Teiden varsille kertyneet lumikinokset olivat toki tavallista isompia, mutta mahtuuhan sitä pientareille lunta. Maaseudulla ja pikkukunnissa onkin varaa naureskella isompien kaupunkien lumikaaokselle. Miksi tiet sitten ovat talvisin pikkukunnissa niin paljon paremmassa kunnossa kuin isoissa kaupungeissa? Syitä on varmasti monia. Kun katuja ei ole vieri vieressä, lumikinoksille on tilaa. Ongelmia ei synny myöskään ympäri vuorokauden käytössä olevien kadunvarsiparkkien aurauksesta, koska sellaisia ei ole. Kuntien hoidossa olevia katuja maaseudulla on usein varsin vähän, koska iso osa asutuksesta on haja-asutusalueilla. Niissä teiden hoidosta vastaavat yleensä yksityistiekunnat, ja kunnossapito tuntuu hoituvan yleensä ripeästi. Ehkä asiaan vaikuttaa myös paljon puhuttu maalaisjärki. Sen mukaan ainakin hulevesikaivojen kannet voisi käydä avaamassa jo ennen vesikaaoksen iskemistä. Isojen kaupunkien katujen kunnossapidosta vastaaville viranhaltijoille voisi suositella varmuuden vuoksi tutustumismatkaa pikkukunnan teiden kunnossapitoon, vaikkapa seuraavan laivaseminaarin sijaan.