Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri Eurovaalitulos

Puoliporilainen popkomeetta Ruusut teki ensivisiitin kotikentälleen – energinen konsertti sai Kehräämön yleisön haltioitumaan

Ruusut, Paperi T Konsertti 16. helmikuuta Kulttuuritehdas Kehräämössä. Kun puoliporilainen Ruusut saapuu ensimmäiselle keikalleen Karhukaupunkiin, väreilee ilmassa erityistä sähköä. Innokas yleisö ja vuoden 2018 suomalainen poptulokas ruokkivat toistensa energiaa positiivisena kierteenä. Aloituskappale Kyklooppi tuo esiin Ruusujen tehokeinot. Piukan, prosessoidun elektrotaustan päälle Ringa Manner latelee lyriikoita, jotka käsittelevät tuttuja ihmissuhdeaiheita, mutta tuorein kielikuvin ja sopivan vinosta kulmasta. Kauniisti kelluva kertosäe tarttuu idioottivarmasti. Jättisuosio on yhtyeelle vielä niin tuore, että aidon hurmaantuneisuuden aistii jäsenten reaktioista. Hymyilevä Manner spiikkaa, kuinka yleisön laulaminen mukana nostaa kylmät väreet selkäpiihin. Porilaissyntyinen lyömäsoittaja Alpo Nummelin puolestaan tunnustaa, että häntä ei ole keikka jännittänyt näin paljon moneen vuoteen kuin nyt kotiyleisön edessä. Yhtye toimii livenä pitkälti samoilla eväillä kuin levyllä, mutta taustat muodostavat ihan silkan volyyminkin ansiosta painavamman maton. Ringa Manner todistaa vahvuutensa laulamalla tarkasti ja tunteella ja nousemalla välillä hurjiin loppuhehkutuksiin, kuten ärsyttävyyden rajoja kolkuttelevassa Toyota Celica -kappaleessa. Puolessa välissä kuultava Bubo Bubo nousee esiin eläinkielikuvillaan, areenan kokoisella kertosäkeellään ja Mannerin suorastaan lykantrooppiseksi äityvällä loppu-ulvonnalla. Suden suu puolestaan erottuu setistä mantramaisena hokemana, jota Manner ja Miikka Koivisto latelevat nykivän trip hop -rytmin päälle. Paperi T:n vierailu värittää 555-kappaleen hitaampaa tunnelmointia. Ruusuja on helppo arvostella orgaanisuuden, hengittävyyden ja dynamiikan puutteesta. Konetaustojen kannattelema kokonaisuus tuntuu olevan koko ajan lähellä ääriasentoa. Bändi ratkaisee ongelman kiristämällä ruuvia entisestään. Päätöskappale Glitchit kulkee kuutosvaihteella niin tempon kuin volyyminkin osalta. Monet yhtyeet välttelevät äänen digitaalista säröytymistä, mutta Ruusuille se on itsestään selvä tehokeino. Pori Jazzissakin pari kertaa vieraillut Paperi T täydentää illan vahvalla lyriikallaan ja karismallaan, jossa yhdistyy rento naapurinpoika ja uhkaava saarnamies. Asenne on kyynisempi ja julmempi kuin Ruusuilla, mutta jostain tummien säkeiden väleistä kajastelee valokin. Jos Ruusuissa Lauri Levolan – Porista hänkin – luomat sanoitukset ovat vapaata maalailua, Paperi T:n tekstit ovat täynnä tarkkoja pistoja. Vaikuttavasti artikuloiva rappari saa ladattua hurjan voiman yksittäisille riveille, kuten esimerkiksi elämän murrospisteitä käsittelevissä Muutos - ja Suurin tragedia -kappaleissa. Puolivälissä settiä tempo nousee alkupuolen jyhkeän kohtalokkaista taustoista, mitä korostaa Ringa Mannerin saapuminen vierailevaksi laulajaksi. Paniikki soi hilpeänä eurodiskona, Elokuva kiihdyttää vauhtia entisestään. Kuolemankatkuiset sanoitukset toimivat jyrkkänä kontrastina. Kahden erilaisen esiintyjän onnistuneen illan niittaa Paperi T:n ja Ringa Mannerin yhteislaulu Kaikki on hyvin . Yleisön haltioitumisesta päätellen ehkä hetken aikaa onkin.