Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Vaalikone Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Lakkovaroituksen antanut Merimies-Unioni: Rahtilaivan suomalaiset työntekijät halutaan korvata halpatyövoimalla

Torstaina lakkovaroituksen jättäneen Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting sanoo, että varustamot haluavat käytännössä kaksinkertaistaa EU:n ulkopuolelta tulevan työvoiman rahtialuksilla. –Raamisopimuksessa vuodelta 2009 on sovittu, että EU:n ulkopuolelta tulevaa työvoimaa voi olla kolmasosauuden aluksen työvoimasta. Heidän palkka ja työehdot ovat matalammat kuin suomalaisilla. Nyt Suomen Varustamot ry haluaa nostaa määrän 75 prosenttiin, eli se haluaa käytännössä korvata suomalaiset halpatyövoimalla, Simo Zitting sanoo Lännen Medialle. –Rahtialuksella on keskimäärin kymmenen työntekijää, joten tulevaisuudessa miehistössä olisi vain yksi tai kaksi suomalaista jäsentä, Zitting arvioi. Kiistaa palkankorotuksista Työehtosopimusneuvottelut alkoivat helmikuun alussa. Maanantaina valtakunnansovittelijan toimistolla ovat vastakkain myös näkemykset palkankorotuksesta. Työnantajapuoli esittää nollakorotusta, kun taas Merimies-Unioni esittää sekä ensimmäiselle että toiselle vuodelle yli 2,2 prosentin palkankorotuksia. Simo Zittingin korotuksista on jo sovittu aiemmin työehtosopimusratkaisuissa. –Korotus tulee siitä, että olemme jo sopineet Avainta ry:n kanssa satamavalvojille 2,2 prosentin korotukset ja haluamme saman myös muille jäsenillemme, Zitting perustelee. –Nyt työnantaja on esittää, että jos emme taivu halpatyövoiman lisäämiseen, menetämme palkankorotukset, hän sanoo.. Työnantajapuolen mukaan Merimies-Unionin ajamien tekstimuutosten kustannusvaikutus on vähintään yhtä suuri kuin palkankorotus. Jäänmurtajien ja kauppamerenkulun lakkovaroitus Jos sopua ei synny, Merimies-Unionin lakko alkaisi 1. maaliskuuta 2019 kello 10. Lakko koskee koko Suomen kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia. –Vaikka kaikkea ulkomaankauppaa ei tehdä suomalaisilla laivoilla, satamat tukkeutuvat ja kauppa pysähtyy, Simo Zitting sanoo. Jäänmurtopalveluita tuottava valtionyhtiö Arctia Oy sanoo, että Suomen Merimies-Unioni uhkaa koko Suomen kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia lakolla, kun jääolosuhteet Suomen merialueilla ovat haastavimmillaan. –Suomen Merimies-Unioni vaarantaa talvimerenkulun vaatimalla merkittäviä parannuksia jo ennestään merenkulkualan kalleimpiin työehtoihin, Arctian tiedotteessa sanotaan. SMU:n edustaman työntekijäryhmän palkat jäänmurtajilla ja monitoimimurtajilla ovat Arctian mukaan jo nykyisellään noin 30 prosenttia korkeammat kuin merenkulkualalla yleisesti ja työsuhteiden ehdot merkittävästi paremmat kuin vastaavilla henkilöstöryhmillä muilla suomalaisilla aluksilla. Arctian mukaan kansi- ja konemiehistön keskimääräinen kuukausipalkka ylityö- ja lomakorvauksineen oli viime vuonna noin 4 200 euroa kuukaudessa. Merenkulkija saa myös yhdestä työpäivästä jäänmurtajalla tavanomaisen vuosilomakertymän lisäksi yhden palkallisen vapaapäivän. Vuodessa on siis keskimäärin 165 työpäivää ja 165 palkallista vapaapäivää, sekä vielä 35 palkallista vuosilomapäivää. –Arctia teki vuonna 2017 tappiota ja vuonna 2018 vaatimattoman tuloksen. Myös tulevaisuuden näkymät ovat haastavat. Kustannustaso ei tällaisessa tilanteessa voi nousta. Lakko pohjoisten merialueiden jäätilanteen ollessa haastavimmillaan olisi hyvin vahingollinen paitsi meille, myös koko Suomen meritse kulkevalle ulkomaankaupalle, Arctian vt. toimitusjohtaja Kim Höijer sanoo. –On vaikea hyväksyä, että Merimies-Unioni ajaa yleisen tason merkittävästi ylittäviä palkankorotuksia alan sisällä jo entuudestaan eniten ansaitsevalle ryhmälle, ja vaarantaa samalla Suomen ulkomaankaupan sekä kustannustehokkaan jäänmurron tulevaisuuden. Toivomme, että lakko ei toteudu ja neuvotteluissa päästään sopimukseen”, Höijer lisää. 80 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta kulkee merellä Elinkeinoelämän keskusliiton johtava ekonomisti Penna Urrila kertoo, että Suomen ulkomaankaupasta huomattava osa eli 80 prosenttia kulkee merireittejä pitkin. –Erityisesti raskaat tavarat kuten teollisuustuotteet, metsäteollisuuden ja kemian alan tuotteet kuljetetaan merta pitkin, ja korvaavien reitityksien löytäminen olisi lakon aikana hyvin hankalaa, Penna Urrila sanoo. EDIT 15.2. kello 15.40 Juttuun korjattu Suomen Merimies-Unionin toive palkankorotuksesta: Liitto toivoo 2,2 prosentin korotusta.