Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Uusi omistaja aikoo pistää Porin rautatieaseman myyntikuntoon – toivottavasti kummitusasema herää samalla henkiin

Porin rautatieaseman aluetta pistetään nyt toden teolla myyntikuntoon. Samaa on ilmiselvästi visioitu VR:llä jo vuosikausia – vaikka sitä ei ole suoraan sanottu – mutta keväästä alkaen kehittämistyötä vauhditetaan uusin valtio-omisteisin voimin. Porin rautatieaseman ja 21 muun suomalaisen asema-alueen uusi omistaja on nimeltään Senaatin Asema-alueet Oy. Kyseessä on valtion Senaatti-kiinteistöjen tytäryhtiö, joka perustettiin vuoden alussa kehittämään asema-alueista käytännössä sellaisia, että rakennusyhtiöt tai muut kiinteistösijoittamiseen keskittyvät tahot ovat valmiita ostamaan niitä. VR saa tammikuun lopulla solmitun kaupan myötä asemistaan yhteensä 23 miljoonan euron kauppahinnan. VR:n asemien lisäksi Senaatin Asema-alueet Oy:n omistukseen siirtyvät myös Väyläviraston ja Senaatti-kiinteistöjen omistamat asema-alueet. Senaatti-kiinteistöt rahoittaa uuden yhtiön toimintaa, mutta firman on tarkoitus aikanaan tienata rahat takaisin asema-alueiden myynnin kautta. Sitä ennen tavoitteena on helpottaa asema-alueiden hyödyntämistä asuntorakentamisessa, liiketoiminnassa ja liikenteen solmukohtina. Kehitystyötä tehdään "ensisijaisesti kaavoituksellisin keinoin". Porissa kehitystyö on kaavoituksellisessa mielessä jo liikkeellä, sillä VR on jo jonkin aikaa ajanut asema-alueelle kaavaa , joka mahdollistaisi kerrostalojen rakentamisen rautatieaseman kupeeseen. Nähtäväksi jää, miten uusi omistaja aikoo kehittää itse asemarakennusta, sillä VR ei satsannut siihen käytännössä lainkaan. VR:n hoteissa asema on päinvastoin näivettynyt kummitusasemaksi, johon omistaja ei paikallisten yrittäjien kertoman mukaan ole ollut järin kiinnostunut saamaan uusia vuokralaisia ja sitä kautta uutta elämää. Kahvila-, ravintola- ja hotellivisiot on järjestäen joko torpattu tai vaiettu kuoliaaksi. Senaatin Asema-alueet Oy sentään lupasi viime viikolla medialle lähettämässään tiedotteessa, että yhtiö suunnittelee yhdessä kaupunkien ja kuntien kanssa keinoja, joilla kukin asema-alue "palvelee parhaiten oman ympäristönsä kestävää kaupunkikehitystä". Tämä on hienoa kuulla. Tähän asti rautatieaseman ympäristö on kampuksineen kehittynyt pikemminkin asema-alueen tuomasta masentavasta painolastista huolimatta. Negatiivisesta väestönkehityksestä kärsivällä kaupungilla ei imagollisesti ole varaa kummitusasemaan kaupungin kaukoliikenteen solmukohdassa. Toivottavasti asema-alueen kehittäminen siis otetaan vihdoin ja viimein tosissaan. Oikaisu: Pori ei kärsi muuttotappiosta, kuten kolumnissa todettiin aiemmin, vaan asukasluvun laskeminen kaupungissa johtuu luonnollisesta väestönkehityksestä. Kuolleisuus on siis suurempaa kuin syntyvyys.