Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalitulos Eurovaalikone Satakunta Urheilu MM-kiekko Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Citylinja on priimapalvelua, jonka soisi olevan useampien saatavilla – euron lipuilla linjaa ei saa kannattavaksi, eikä pidäkään

Koulutuksen, terveydenhuollon, kauppojen ja matkakeskuksen palveluiden välillä liikkuminen on citylinjan ansiosta porilaisille ennennäkemättömän halpaa ja joustavaa. Linjan asiakasmäärät lähtivät tuntuvaan kasvuun viime vuonna (SK 6.2.2019). Juuri asiakasmäärä on merkittävin mittari bussilinjojen menestystä arvioitaessa. Linjan kannattamattomuuden ei pidä antaa hämätä. Euron hintaisella lipulla bussilinjan rakentaminen markkinaehtoisesti kannattavaksi on erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta. On myös hyvä tiedostaa, että julkinen bussiliikenne ei ole käytännössä kannattavaa juuri missään Suomen kaupungissa. Porin Linjojen liikenne on nähtävä ennen kaikkea kaupunkilaisille tarjottavana palveluna. Sitä se on myös taloudellisesti mitattuna. Karkeasti arvioiden noin 40 prosenttia Porin kaupungin linja-autoliikenteestä maksaa yhteiskunta ja noin 60 prosenttia bussissa matkustavat. Porissa julkisen liikenteen tukeminen tapahtui useita vuosia siten, että kaupunki maksoi niin sanottua lipputukea kaupunkilaisten bussimatkoista. Kuluttajalle tämä näyttäytyi markkinahintaa halvempana lippuna, kun kaupunki maksoi listahinnan ja todellisen kustannuksen välisen erotuksen. Nykyisin kaupunki ostaa käyttöoikeussopimuksella palveluliikenteen Porin Linjoilta. Tulevaisuudessa soisi yhä useampien kaupunkilaisten pääsevän näin laadukkaan joukkoliikennepalvelun asiakkaiksi. Citylinja on oiva osoitus siitä, että kun löytyy tahtoa rakentaa riittävän tiheään liikennöityjä linjoja, ne houkuttelevat myös asiakkaita. Julkisen liikenteen ikuisuusongelma on petollinen oravanpyörä, jossa bussiaikataulujen tihentämiselle ei löydy perusteita alhaisten asiakasmäärien vuoksi – asiakkaat taas karttavat liian harvoin ajettuja ja siksi huonosti omiin aikatauluihin sopivia bussilinjoja. Porin Linjojen kaikki bussit kulkevat jatkossa uusiutuvalla dieselöljyllä (SK 9.2.). Se on hieno kädenojennus ympäristölle. Samalla päätös antaa toivoa siitä, että citylinjan kaltaisia ympäristöystävällisellä ja asiakasmääriin sopivalla kalustolla ajettavia palvelulinjoja rakennettaisiin Poriin lisää. Tahtotila on jo kallellaan oikeaan suuntaan. Päätös antaa toivoa siitä, että citylinjan kaltaisia ympäristöystävällisellä ja asiakasmääriin sopivalla kalustolla ajettavia palvelulinjoja rakennettaisiin Poriin lisää.