Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Gripen ei lentänyt torstaina – miljardien kruunujen kysymys kuuluu, ehtiikö ruotsalaiskone valmiiksi ja kunnolla testattavaksi Suomen hävittäjävalinnan aikataulussa

Suomen hävittäjähankinnaksi on tarjolla eri elinkaaren vaiheissa olevia koneita. Vanhimmasta päästä ovat vuosituhannen vaihteen amerikkalainen Super Hornet, ranskalainen Rafale ja yleiseurooppalainen Eurofighter, kun taas uusimmista lentokoneista esimerkkinä on amerikkalainen F-35. Ruotsalainen Gripen E on aivan uusinta uutta - se ei ole vielä edes valmis. Gripen on koelentovaiheessa, jota toteutetaan varovasti ja järjestelmällisesti, säävarauksella. Kaikki muut Suomen hävittäjäkandidaatit F-35 mukaan lukien ovat jo ohittaneet koelentovaiheen, siirtyneet ilmavoimien käyttöön ja osallistuneet taisteluun. Teknologia on Saabin mukaan viimeistä huutoa Hyvää Gripenin kannalta on se, että kaikki teknologia on Saabin mukaan viimeistä huutoa ja nopeasti päivitettävissä. –Kesti neljä vuotta sopimuksesta Gripen E:n ensilentoon. Minusta se on vaikuttavaa, Saabin ilmailuliiketoiminnan johtaja Jonas Hjelm sanoo lentokonetehtaalla Linköpingissä. Sikäli Hjelm on oikeassa, että hävittäjien saaminen piirustuspöydältä lentoon voi joskus kestää jopa vuosikymmeniä. Tällöin moni ajatus on toteutuessaan vanhentunut. Siitä Gripenissä ei ole kyse, varsinkin kun koneen ohjelmistoa voidaan päivittää nopeasti teknologian kehittyessä. Huono puoli on se, että Suomi ei vielä pääse arvioimaan valmista konetta. Suomen Ilmavoimat joutuu jossain määrin veikkaamaan, pitävätkö ruotsalaisten myyntipuheet paikkaansa. Torstaina piti lentää Linköpingissä päivän koelento Torstaina Gripenin piti lentää Linköpingissä päivän koelento. Niissä testataan eri asioita, joita mitataan samalla lennonjohdosta. Tehtävät voivat liittyä esimerkiksi korkeus-, nopeus-, liikehtimiskyvyn mittauksiin tai lentämiseen kuormattuna. Sää oli pilvinen ja lämpötila lähellä nollaa, mikä ei sinänsä olisi estänyt lentoa. Kuitenkin testialueella Itämeren yllä Ruotsin itärannikolla sää oli epävakaampi. –Sää ei ollut huono lentokoneelle, mutta se oli huono testaamisen kannalta. Tuloksien saaminen olisi ollut hankalaa, kertoi Saabin koelentäjä Andre Brännström . Siksi torstaipäivälle suunniteltua testiä siirrettiin perjantaille tai viikonlopulle. Ne tehdään vaikka viikonloppuisin, jos on tarve. Brännströmin mukaan koelennoilla on jo testattu Gripenin aseistusta ja elektronisen sodankäynnin kykyä. Yöllä ei ole toistaiseksi lennetty. Testejä tekee tällä hetkellä kuusi pilottia kahdella erikoisvalmisteisella testi-Gripenillä, joissa on mittauslaitteet analysointia varten. Maassa on 300 henkilöä, jotka voivat analysoida koelento-ohjelman tuottamia tietoja jo lennon aikana. Lännen Media tutustui Gripen-hävittäjään Saabin kutsumana, mutta omalla kustannuksella. Sarjatuotanto on alkamassa vähitellen Lentokonetehtaalla Linköpingissä sarjatuotanto on alkamassa vähitellen. Tänä vuonna valmistuu neljä ensimmäistä hävittäjää, jotka jakautuvat Ruotsin ja asiakasmaa Brasilian kesken. Kun sarjatuotanto saavuttaa täyden vauhtinsa, Ruotsissa ja Brasiliassa valmistuu yhteensä 24 Gripeniä vuodessa. Tuotantojohtaja Matti Olsson arvioi, että 30 valmiin hävittäjän jälkeen tuotannon tahti on saatu optimoitua niin, että yhden koneen valmistus alusta loppuun kestää 24 kuukautta. Saabin Suomen Gripen-myyntihankkeen johtaja Magnus Skogberg kertoo, että täysi operationaalinen palveluskyky Gripenin E-mallilla pitäisi olla vuonna 2021 Ruotsissa. Silloin on valmistettu pieni osa lentokoneista. Ruotsin tarjous Suomelle sisältää 52 yksipaikkaista Gripen E:tä ja 12 kaksipaikkaista Gripen F:ää. Jälkimmäiset ovat vasta piirustuspöydällä, eikä niitä ehditä valmistaa Suomen testattavaksi. Ensimmäiset Gripenit valmistuvat 2019 ja toimitettaisiin tilaajailmavoimille vuodesta 2020 alkaen. Samat vuodet ovat ratkaisevia myös Suomen hävittäjävalinnan kannalta, kun suomalaiset pilotit koelentävät hävittäjäehdokkaita ja toteavat niiden kyvyt käytännössä. Suomi tekee päätöksen hävittäjästä jo vuonna 2021 hankintahinnalla 7–10 miljardia euroa. Saabin kannalta miljardien kruunujen kysymys kuuluu, ehtiikö Gripen valmiiksi Suomen kunnolliseen kykyjen koetteluun. Onko Gripen valmis?