Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Merja Kyllösen vastine Satakunnan Kansan pääkirjoitukseen – "En karsinut Turku–Pori-välin suunnitelmaa rajulla kädellä"

Satakunnan Kansan pääkirjoitus 7.2.2019 valittelee valtatie 8:n heikkoa kuntoa ja riittämätöntä kapasiteettia, ja toistaa väitteen, että tämä johtuisi allekirjoittaneen liikenneministerinä ”rajulla kädellä tekemästä” karsimisesta. Turun ja Porin välinen osuus valtatiestä 8 on tosiaan Lounais-Suomen merkittävä väylä sekä tavara- että muulle liikenteelle. Juuri siksi väylän parannukseen myönnettiin omana ministeriaikanani 100 miljoonaa euroa, ja kilpailutuksen kautta hankkeen hinnaksi muodostuneet 90 miljoonaa on myös tehokkaasti käytetty vuonna 2014 alkaneessa ja tänä vuonna valmistuvassa hankkeessa. Minä en ole siis liikenneministerinä ”karsinut rajulla kädellä” Turku–Pori-välin suunnitelmaa, vaan varmistanut, että hanke toteutuu ja myös pysyy sen rahasumman sisällä, jonka hallitus oli yhteisesti hankkeelle kehysriihessä verovaroista myöntänyt. Vaadin aikoinaan, että hanke suunniteltiin niiden periaatteiden mukaisesti, jotka eduskunta oli liikennepoliittisessa selonteossa 2012 hyväksynyt. Uusien suunnitteluratkaisujen ja onnistuneen kilpailutuksen avulla hanketta jopa laajennettiin. Hankkeen kustannusarvio ei kuitenkaan laajennuksen johdosta kasvanut vaan alkuperäinen suunnitelma kaikkine toimenpiteineen pystyttiin toteuttamaan 90 miljoonalla eurolla. Verorahat saatiin siis riittämään pidemmälle. Pidän tätä edelleen vastuullisena ja rehellisenä liikennepolitiikan linjana, jota olisi syytä toteuttaa kaikissa valtion verovaroin tukemissa liikennehankkeissa.