Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Kesko teki kaikkien aikojen parhaimman tuloksensa – myös ruoan verkkokauppa kasvoi

Noin 1 800 kauppaa pitävä Kesko teki viime vuonna kaikkien aikojen parhaan tuloksensa. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 332,2 miljoonaa euroa, kun se oli vuonna 2017 296,2 miljoonaa euroa. Keskon pääjohtaja Mikko Helander korostaa asiakaslähtöisyyttä Keskon toiminnassa –Kaikille liiketoiminnoillemme on yhteistä vahvasti asiakaslähtöinen toiminta ja erottautuminen laadulla niin kaupoissa kuin digitaalisissa kanavissa. Jatkoimme voimakasta uudistamista ja kilpailukyvyn parantamista kaikilla toimialoilla ja samalla toteutimme useita strategian mukaisia yritysostoja, hän sanoo Keskon tiedotteessa. Keskolla on kauppoja Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Liikkeet ovat päivittäistavarakauppoja, rakentamisen ja talotekniikan kauppoja sekä autokauppoja. Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, joka on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 42 000 henkeä. –Jatkoimme kauppojemme uudistuksia ja kauppakohtaisten liikeideoiden toteutusta, mikä näkyi asiakasmäärien ja asiakastyytyväisyyden selvänä kasvuna. Merkittävä osa kaupoistamme on uudistettu sekä valikoimiltaan että ilmeeltään, ja tämä työ jatkuu alkaneena vuonna. Myös ruoan verkkokauppamme vahva kasvu jatkui ja verkkokaupan palveluita tarjosi vuoden lopussa jo yli 150 kauppaa, Helander sanoo. Autokaupan vuosi onnistui Keskon mukaan kokonaisuutena hyvin, vaikka liikevaihto laski siinä 1,8 prosenttia. Syynä laskuun oli WLTP-päästömittausmenetelmän voimaantulo Euroopassa syyskuun alussa ja siitä johtuneet autojen toimitusviiveet. Porschen ensirekisteröinnit kasvoivat Suomessa yli 60 prosenttia ja myös SEAT:n ja Volkswagenin markkinaosuudet vahvistuivat. –Myös näkymät alkaneelle vuodelle 2019 ovat hyvät. Kasvustrategiamme toimii ja jatkamme sen johdonmukaista toteuttamista kohti yhä vahvempaa ja asiakaslähtöisempää vähittäiskaupan yhtiötä, Helander linjaa