Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Lentopolttoainetta ei nykyisin veroteta lainkaan – "Se on yksinkertaisesti typerää"

Lentopolttoaineen verotukselle EU:ssa ei ole sopimuksellisia esteitä. Verottaminen olisi mahdollista niin unionin sisäisessä kuin alueelle saapuvassa ja sieltä lähtevässäkin liikenteessä. Tähän lopputulokseen päätyy eurooppalaisen Transport & Environment -järjestön (T&E) juridinen selvitys. Verottomuudella on historiallinen pohja Lentokerosiinia ei nykyisin veroteta lainkaan. Tarve päästöjen vähentämiseen on lisännyt keskustelua verotustarpeesta, mutta tätä on pidetty käytännössä lähes mahdottomana. Syy on historiallinen ja se liittyy kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n perustamisen yhteydessä vuonna 1944 solmittuun Chicagon sopimukseen. Siinä 52 maata sopi lentoliikenteen polttoaineen verovapaudesta. Kansainvälisen lentoliikenteen polttoaineverotuksen avaamista on pidetty hankalana, koska se edellyttäisi onnistuneita sopimusneuvotteluja Chicagon sopimuksen allekirjoittaneiden 52 maan välillä. Tuore selvitys kuitenkin toteaa käsityksen vääräksi. T&E:n selvitys huomauttaa, että sopimus kieltää saapuvan lentokoneen tankeissa olevan polttoaineen verottamisen, mutta ei tietyllä alueella tankattavaa polttoainetta. –Lentoteollisuus yrittää piileskellä Chicagon sopimuksen takana, järjestö toteaa. Vain Hollanti verottaa sisäistä liikennettä Jäsenmaiden mahdollisuus olla verottamatta lentokerosiinia on sisällytetty myös EU:n energiaverodirektiiviin. Se ei kuitenkaan ole sitova, vaan verotus on mahdollista joko yksittäisen maan sisäisissä lennoissa tai maiden välisillä lennoille kyseisten jäsenmaiden suoralla sopimuksella. Myös EU:n laajuinen sopimus olisi mahdollinen. Toistaiseksi maiden välisiä sopimuksia ei ole, ja ainoastaan Hollanti verottaa lentopolttoainetta kotimaan lennoillaan. –Yhdysvallat, Japani, Brasilia, Intia, Norja ja Sveitsi verottavat sisäisten lentojen polttoainetta. Miksi alaa pitäisi kohdella EU:ssa toisin? kysyy Transport & Environmentin lentoliikennejohtaja Bill Hemmings tiedotteessa. Selvityksen mukaan myös EU:n ulkopuoliset, Euroopan sisäisillä reiteillä operoivat yhtiöt olisi mahdollista ottaa veron piiriin niin, etteivät kansainväliset sopimukset nouse esteeksi. Päästökauppa halpaa, neutraali kasvu ei leikkaa päästöjä Järjestön mukaan Euroopan sisäisen lentoliikenteen päästöt ovat kasvaneet 21 prosentilla kolmessa vuodessa. EU:n sisäisen lentoliikenteen päästöjä hillitään päästökaupalla. Sen tehoa on kuitenkin kritisoitu, sillä päästöoikeuden hinta on liian alhainen vaikuttaakseen välillisesti esimerkiksi lippuhintoihin. Lehtitietojen mukaan esimerkiksi Finnair maksoi vuonna 2017 päästökaupasta 3,6 miljoonaa euroa, kun polttoainekustannukset olivat 500 miljoonaa. Kansainvälisessä lentoliikenteessä alkaa ensi vuonna ICAO:n sopima järjestelmä, jolla liikenteen pitäisi kasvaa hiilineutraalisti eli kasvattamatta päästöjään. Tekniset mahdollisuudet päästöjen hillitsemiseksi ovat vielä vähäisiä. Siksi järjestelmä joutunee luottamaan pitkälti päästöjen hyvittämiseen, johon liittyy omia ongelmiaan. Lisäksi järjestelmä ei vähennä päästöjä nykyisestä. "Epäreilua ja typerää" Liikenteen ympäristökysymyksiin keskittynyt järjestö sanoo, että lentoalaa on kohdeltu verotuskysymyksessä silkkihansikkain vuosikymmenien ajan. Ilmastonmuutoksen hillintä edellyttäisi sen mukaan linjanmuutosta. –Hiili-intensiivisimmän liikennemuodon pitäminen vapaamatkustajana on epäreilua muita veronmaksajia kohtaan sekä niitä, jotka eivät lennä lainkaan, Hemmings sanoo. –Mutta ennen kaikkea se on yksinkertaisesti typerää.