Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Pankin senioriasiakkaallakin on oikeus vaatia: Tunnistautumisongelmat eivät ole asiakkaan syy, syy on luokattomassa käyttötuessa

Senioreiden digiongelmille on helppo viitata kintaalla. Voi sanoa, että ongelma on ohimenevä. Kohtahan meillä digipalveluja käyttävät eläkeläiset, jotka ovat jo työelämässä tottuneet tietotekniikan hilavitkuttimiin. Heiltä sujuvat pankkiasiat, matkojen tilaaminen ja reseptien katsominen, vaikka ne olisivat kuinka mutkikkaiden tunnistautumisten takana. Mutta kohta ei ole sama kuin nyt. Suomea on viety digiaikaan vauhdilla. On haluttu maailman kärkeen. Siinä ei ole mitään pahaa. Jotta digikehityksellä voidaan ylpeillä, ohjelmien ja laitteiden pitää toimia. Ennen sanottiin, että tärkeiden asioiden hoitamisen pitää olla niin helppoa, että lapsikin sen osaa. Koska lasten oletetaan nykyään syntyvän digitieto dna:ssa, lapsi-sanan tilalle pitää varmaan vaihtaa seniori. Onhan meitä opetettukin. Saamme tuon tuostakin viestejä verkko- ja mobiilipankkiin. Kun televisio uhkasi pimetä ilman digiboksia, vapaaehtoiset muodostivat "digiturvajoukkoja". Ne asensivat senioreille digibokseja. Mutta ihminen on erehtyväinen. Se koskee meitä kaikkia. Aina ei vain muista. Ei, vaikka olisi opetellut. Joskus sitä näppäilee epähuomiossa väärin. Silloin tarvitaan pika-apua, helpdeskiä. Tietoyhteiskunta on yhtä kehittynyt kuin sen kyky tarjota käyttöapua. Tässä meillä on vielä petraamista. Digimaailmassa ongelma ei ole se, että ihminen ei osaa tai tekee virheen. Ongelma on se, että avun saaminen on tehty niin vaikeaksi. Avainasemassa ovat pankit. Niiden tunnusluvuilla pääosa ihmisistä kirjautuu sähköisiin palveluihin. Pankkien puhelinpalvelut ovat myös niitä, joista tavan takaa tulee kielteistä palautetta. Puhelinpalvelun pitkistä jonotusajoista kaikki eivät enää edes jaksa valittaa. On turha myös mainostaa, että pankkikonttori palvelee viitenä päivänä viikossa, jos ovi on auki vain kahtena päivänä viikossa. Pankkitunnukset ovat henkilökohtaisia. Moni pääsee omilla tunnuksillaan toisen pankkitilille. Sitä ihmetelläänkin, miksi pankkitunnukset ovat henkilökohtaisempi asia kuin pankkitilin sisältö? Nähtäväksi jää, milloin lainsäädäntö saadaan ajan tasalle.