Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

VR Groupin toimitusjohtaja: "Raideliikenteen tulevaisuus näyttää hyvältä, vaikka talouskehitys hieman hidastuukin"

VR-konsernilla menee hyvin. Itse asiassa VR Groupin toimitusjohtajan Rolf Janssonin mukaan viime vuoden tulos oli erinomainen. Hän lisää, että tulevaisuuskin näyttää hyvältä, vaikka yleinen talouskehitys hieman hidastuu. –Maailma muuttuu. Kaupungistuminen, ilmastotietoisuus ja digitalisaatio. Raideliikenne on tulevaisuuden toimiala, Jansson sanoo. VR Groupin talous- ja rahoitusjohtajan Marko Hyvärisen mukaan VR:n tulos lähti kasvuun kaksi vuotta sitten pitkähkön nihkeän jakson jälkeen. Talouden notkahdus tapahtui vuonna 2008, kun lamavuodet alkoivat ja tavaraliikenteen määrä laski roimasti. Vuonna 2014 Onnibussi nappasi matkustajatkin pois raiteilta. –Matkustajaliikenteen osalta tilanne parani, kun laskimme lippujen hintaa, Hyvärinen kertoo. Viime vuonna koko konsernin liikevaihto kasvoi kaksi prosenttia. –Kyse on merkittävästä trendinmuutoksesta, Jansson sanoo. Kasvua eniten pääreiteillä Hyvärinen laskee, että esimerkiksi kaukoliikenteessä kasvua oli eniten eli 4,4 prosenttia, pääreiteillä kasvua oli 6,4 ja lähiliikenteessäkin 1,7 prosenttia. Jansson uskoo, että sama tahti jatkuu pitkälle tulevaisuuteen. Hän lisää, että raidemyönteinen ilmapiiri näkyy politiikassakin. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) lupasi aiemmin perjantaina, että Suomeen perustetaan hankeyhtiöitä keskeisten ratavälien kehittämiseen. –Uusi hankeyhtiö, tunnin rata, pääradan korjaus, junavuorojen lisäys, Jansson luettelee tulevia hankkeita. Kolmiorataa hän ei kommentoi sen kummemmin, mutta kertoo, että rataverkoston parantaminen nopeuttaa matkustusaikaa. Tällä hetkellä junien täytyy noudattaa sadan kilometrin tuntirajoitusta monilla rataosuuksilla, koska radat eivät salli suurempaa nopeutta. Ja mitä paremmassa kunnossa radat ovat, sitä paremmin ne kestävät painavampia lasteja ja isompia kuljetusmääriä. Jansson lisää, että radan peruskorjaus lisää täsmällisyyttäkin. Toimintaa on tehostettu VR on jo investoinut kalustoon. Nyt se on valmis investoimaan palveluihin ja järjestelmiin. Yksi syy viime vuosien hyvään tulokseen on toiminnan tehostamisessa. Henkilöstömäärä on lähes puolittunut kymmenessä vuodessa. –Olemme nyt rekrytoineet muun muassa veturinkuljettajia ja ratapihoille vaihdetyöntekijöitä, Jansson kertoo. VR saa asiakkailtaan eniten palautetta myöhästymisistä ja häiriötiedotteiden niukkuudesta. Mutta VR ei voi mitään sille, että junat myöhästelevät lumen takia. –Ratojen puhtaanapitoon tarvitaan resursseja, mutta sen puolen hoitaa Väylävirasto. Suurin syy myöhästymisiin johtuu radasta. Väyläviraston eli entisen Liikenneviraston tehtävänä on vastata Suomen tie- ja rataverkosta sekä vesiväylistä. Jansson toteaa, että rautateiden merkitys kasvaa tulevaisuudessa. VR tekee jatkossa yhteistyötä muita kuljetusmuotoja tarjoavien yritysten kanssa. Maaseudulla, kauempana junaradasta asuva voi ostaa yhden lipun, jolla hän pääsee kotiovelta esimerkiksi taksilla asemalle ja junalla eteenpäin. Jansson kertoo, että VR aikoo tehdä yhteistyötä myös Finnairin kanssa. –Lippujen myynti alkaa tämän vuoden aikana, Jansson lupaa.