Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Poikien hiljalleen hiipuva lukutaito on huolestuttavaa

Pitääkö olla huolissaan? Näin voi kysyä pohdittaessa suomalaisten lasten ja nuorten lukutaidon huonontumista. Sataedun rehtori Anne Laine ilmaisi huolensa haastattelussa toisen asteen ammatilliseen koulutukseen yläasteelta tulevien poikien lukutaidosta. Monesti joudutaan aloittamaan opiskelu siitä, että opiskelijalle avautuisi kaikki tarvittava teksti. Pisa-tutkimusten mukaan tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaidossa on Suomessa suurempi kuin missään muussa OECD-maassa. Maamme opettajien mukaan kyse on lukemisen määrästä. Tytöt lukevat kirjoja, pojat eivät juurikaan enää kirjaan tartu. Aivan ala-asteikäisinä vielä tartutaan kirjaan jonkin aikaa, mutta 5–6-luokkalaisista pojista ei juuri kukaan lue kertomakirjallisuutta. Itsekin vielä muistaa, että kansakoulun pikkukirjastosta ahkerasti lainasivat, niin pojat kuin tytötkin, monenlaisia seikkailu- ja tarinakirjoja. Ehdottomia suosikkeja olivat tietenkin Viisikko- ja Tiina -kirjat. Viimeisimpien tutkimustulosten mukaan erityisesti heikkojen lukijoiden määrä on Suomessa lisääntynyt ja huippulukijoiden määrä vähentynyt. Alle 25-vuotiaiden lukutaidon taso on heikompi kuin reilu vuosikymmen aikaisemmin. Merkittäviä huolenaiheita on ilmassa. Toimeen tilanteen korjaamiseksi on herätty opetus- ja kulttuuriministerissäkin. Iso vastuu lukutaidon kehittymisestä on edelleen vanhemmilla. Pojat pitäisi totuttaa lukemiseen ja esimerkiksi kirjastossa käymiseen kotona. Usein unohdetaan se, että luettavat kirjat voivat olla myös sähköisessä muodossa. Sen luulisi kiinnostavan. Edelleen taustatekijät ja asenteet määrittävät aiempaa enemmän oppilaiden lukutaidon tasoa. Perheen lukemisasenteilla on vahva yhteys siihen, miten lapsi ja nuori sitoutuu lukemiseen. Kaiken oppimisen perusta on lukutaito, joka käsite on toki muuttunut vuosien saatossa. Luku- ja kirjoitustaito liittyvät toisiinsa entistä laajemmin. Ilman niitä ei tulla toimeen eikä pärjätä tulevaisuuden haasteissa. Vain riittävä lukutaito antaa valmiudet opiskella ja kerryttää elämässä tarvittavaa osaamista. Voidakseen vaikuttaa ja osallistua ympäröivän yhteiskunnan toimintaan, on monipuolinen lukutaito perusedellytys. "Vain riittävä lukutaito antaa valmiudet opiskella ja kerryttää elämässä tarvittavaa osaamista.