Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Auton omistamiseen sijoitetut rahat voi käyttää vaikka elämiseen – missä viipyy Porin yhteiskäyttöautopalvelu?

Mummo Honkajoen perukoilla tai vaari Punkalaitumen laitamilla, olisipa kiva käydä viikonloppuna tervehtimässä ja kertomassa kuulumiset. Mutta kun omaa autoa ei ole, bussivuorot eivät kulje eikä junaraidekaan osu kohdalle. Tai sitten olisi vain tunnin tarve autolle, mutta kaverilta lainaaminen ei onnistu. Mistä kulkuneuvo kaupunkilaisen alle? Oman auton käyttötarpeen miettiminen on ehkä ajankohtaisempaa kuin koskaan. Jos työmatkatarve liputetaan ulos, monelle kauppareissu tai sukulaisvisiitti on viikon ainoa kerta, kun pyhä lehmä pääsee tuulettumaan tallistaan. Käytetty tai uusi (bensa, diesel, bi-fuel, kaasu, hybridi vai täyssähkö), vaihtoehtoja löytyy kaupan hyllyllä. Kauppakirjan allekirjoituksella auton omistaminen tuo mietittäväksi myös käyttökulut ja arvon alenemisen. Auto ei ole halpa eikä välttämättä hyvä sijoituskohdekaan. Juuri tähän iskevät yhteisöautojen puolestapuhujat. Yksi jakamistalouden ilmiö on yhteiskäyttöautojen palveluyritykset, jotka kasvavat pääkaupunkiseudulla 25 prosentin vuosivauhdilla, nyt myös jo muissakin kaupungeissa aina Rovaniemenä myöten. Idea on yksinkertainen. Älypuhelimeen ladattu ohjelma näyttää vapaan auton, käyttäjä hakee ja maksaa sen puhelimella sekä palauttaa sen seuraavalle. Hinta määräytyy minuutti-, tunti tai päivätaksalla. Ja jos tankkaat tai lataat autoa firman piikkiin, saat vielä alennusta omasta maksustasi. Parkkimaksutkin menevät auton omistajalle. On selvää, että yhteiskäyttöautot sijaitsevat siellä missä on suurin asiakasmäärä eli kaupunkien ydinkeskustoissa. Mikäli verkossa olevaan asiakaspalautteeseen on uskomista, niin homma toimii muutaman tuhannen rekisteröityneen käyttäjän voimin, mutta vaatii tietysti vähän itsepalveluhenkeä. Muun muassa GoNow!, Ekorent, 24Rent, DriveNow ja City Car Club ovat saaneet yhteiskäyttöautojen palvelunsa vauhtiin jo muualla, mutta Pori joutuu vielä odottamaan. Karhukaupungissa on kymmenisen tuhatta opiskelijaa. Uskoisin, että heidän lisäkseen moni muu hallitsee älypuhelimen digisovellusten käytön – ja tarvitsee autoa silloin tällöin. Samalla voi saada hyvän mielen siitä, että auton omistamiseen sijoitetut rahat voi käyttää vaikka elämiseen. "Auton omistamiseen sijoitetut rahat voi käyttää vaikka elämiseen."