Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Arvio: Olli Mustonen muotoilee kaiken aikaa pianon sointia hakien sävelryöppyihin äärimmäisiä kontrasteja – Soitto saattaa herättää monenlaisia ihmetyksen reaktioita

Musiikki Musiikin nerot. Olli Mustonen, kapellimestari & piano. Pori Sinfonietta Promenadisalissa 31.1. Olli Mustosen Triptyykki -sävellyksen alun huokauksenomaisissa eleissä saattoi ajatella olevan jotain samansukuista musiikillista ilmettä, kuin mitä kuultiin myöhemmin Mustosen tavassa muotoilla Mozartin pianokonserton säkeitä. Yleisesti ottaen Triptyykki tuntui sävelkielensä puolesta melko varovaiselta ja toisten säveltäjien vaikutuspiirissä olevalta. Minulla ehtivät joistain musiikin pienistä häivähdyksistä johtuen käväistä mielessä Béla Bartók ja Einojuhani Rautavaara . Mustosen Mozart-soitossa ei ollut mitään varovaista. Pianokonserton nro 24 c-molli solistiosuus soi tavalla, joka oli kaukana valtavirtapianonsoitosta. Mustonen muotoilee kaiken aikaa pianon sointia hakien sävelryöppyihin äärimmäisiä kontrasteja sekä äänen voimakkuuden että värisävyjen puolesta. Soitto saattaa herättää monenlaisia ihmetyksen reaktioita: mieleen voi tulla näkökulmasta riippuen leikkiminen tai neuroottisuuden rajamailla liikkuminen. Kiinnostavuus on ratkaiseva tekijä musiikin tulkitsemisessa. Olli Mustonen osaa käyttää erityisominaisuuksiaan hyväkseen siten, että ne omalla johdonmukaisella tavallaan tekevät oikeutta musiikin rakenteille. Siitä esittävässä säveltaiteessa on kai pohjimmiltaankin kysymys. Mustosen Mozart-kosketuksessa ovat läsnä yhtaikaa hauraus ja voimakkuus vertautuen elämän vastaaviin piirteisiin. Tähän kokemuspiiriin Mustonen sai vedettyä koko orkesterin mukaansa viimeistään konserton viimeisessä osassa. Mieluisa yllätys oli, että konsertin päätteeksi kuullussa Ludwig van Beethovenin Seitsemännessä sinfoniassa vallitsi alusta loppuun asti vahva yhteisen tekemisen meininki. Seitsemäs sinfonia kuuluu niihin armoitettuihin klassikoihin, joita haluaa aina kuulla uudestaan. Pori Sinfoniettan ja Olli Mustosen tuoreessa tulkinnassa tulivat esille Beethovenin sekä lempeä että hurja puoli. Lue myös: Olli Mustonen esiintyy Porissa kolmoisroolissa - Konserttien jälkeen hän tuntee olonsa liian energiseksi: "kuin paperitehdas, joka pitää ajaa alas”