Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Kuinka lujaa Esperissä olisi pitänyt huutaa? Jos hoitohenkilökunta uhkaa ripustaa pesulaput naulaan ja dosetit hyllylle, silloin on tosi kyseessä

Eipä tullut yllätyksenä. Näin huokaistiin monessa aamiaispöydässä, kun uutisia Esperi Care Oy:stä tulvi koko viikonlopun joka tuutista. Uutisointi alkoi perjantaina, kun kävi ilmi, että sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira keskeytti Esperin hoivakoti Ulrikan toiminnan Kristiinankaupungissa. Tapahtumat käynnistyivät kuitenkin paljon aikaisemmin. Yhden asukkaan epäiltiin jo viime syksynä kuolleen hoitovirheen vuoksi. Ulrikan henkilökunta on pitkään yrittänyt saada vanhusten ja muistisairaiden hoitoresurssit oikealle tolalle. Jopa lakolla on uhattu. Suomalaisessa työkulttuurissa hoitajat eivät ole niitä, jotka ensimmäisinä hyytyvät. Jos hoitohenkilökunta uhkaa ripustaa pesulaput naulaan ja dosetit hyllylle, silloin on tosi kyseessä. Maallikosta tuntuu täysin käsittämättömältä, että henkilökunnan huoli hoidon tasosta kaikui pitkään täysin kuuroille korville. Vasta Valviran toiminta sai johdon havahtumaan. –Emme ole kuulleet niitä hiljaisia viestejä, joita henkilöstöltä on tullut, totesi Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni hs.fi:ssä 26.1. Kuinkahan lujaa henkilöstön olisi pitänyt huutaa? On puhuttu työnantajalle, otettu yhteyttä aluehallintoon, Tehyyn ja Superiin, uhattu työtaistelulla. Näitä viestejä ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua hiljaisiksi. Ei ole helppoa nostaa esiin epäkohtia, kun puhuu työntekijän suulla. Monet ovat kertoneet, että liian vähäisistä resursseista valittaminen saattaa johtaa puhutteluun. Näin voi käydä, vaikka puhe pysyisi hoitokotien seinien sisällä. Hoidettavien, vanhusten ja vammaisten, puolustaminen vaatii rohkeutta. Henkilökunta on avainasemassa, sillä se näkee myös sen arjen, jota omaiset eivät välttämättä kohtaa. Kuvia kumartamaton ja rohkea henkilökunta on niin asiakkaan kuin omaisenkin paras tuki. Esperi listaa verkkosivuillaan yhdeksi arvoksi avoimuuden. Yhtiön mukaan sen tärkein voimavara on henkilöstö. –Palvelualalla henkilöstön hyvinvointi heijastuu suoraan palveluiden laatuun, todetaan yhtiön verkkosivuilla. Näinhän se on. Nyt puheista täytyy enää edetä tekoihin.