Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Koulujen ongelmana on digisisältöjen laatu – "tämän hetken vaihtoehdoilla pysyn tiukasti kiinni sinikantisessa vihossani"

Koulujen digitalisaatio on ihmisiä jakava aihe. Kaksi leiriä ovat kiinni omassa kannassaan, toiset ajaisivat digitalisaation sisään kouluihin saman tien ja toiset taas roikkuvat kynsin hampain kiinni perinteisessä kirjan ja vihon mallissa. Näen itse päivittäin oppilaana monenlaista suhtautumista ja eritaitoisia digiympäristöjen käyttäjiä. Suurin ongelma arjessa on meille tarjottavien digisisältöjen laatu. Esimerkiksi yleisessä käytössä oleva peda.net on sekava ja sisältöjen löytäminen on monien klikkauksien päässä. Edes kaikki opettajat eivät osaa käyttää kyseistä alustaa. Joillain tunneilla tehtäviä tehdään koneilla, jonka moni kokee hitaaksi ja epämukavaksi tavaksi. Kun tehtäviä tehdessä enemmän aikaa kuluu muuhun ylimääräiseen kuin itse tehtävän tekemiseen, on jotain pielessä. Digitalisaatio on tulevaisuutta ja taitoja tulee oppia koko ajan. En voi ymmärtää, miten 2020-luvun kynnyksellä ei vielä saada aikaan yhtenäistä, selkeää ja monipuolista oppimisalustakokonaisuutta, joka ottaa oppilaat ja opettajat huomioon. Toki valonpilkahduksiakin on, mutta vähemmässä määrin. Myös laitteisiin tulisi selkeästi suunnata resursseja. Ymmärrän, että kalliisiin tuhannen euron koneisiin ei ole varaa satsata verovaroista, mutta luulisi silti löytyvän koneita, joiden tyyppiviat voisi laskea edes yhden käden sormilla ja joiden kanssa työskennellessä voisi luottaa siihen, ettei kone päätäkään ottaa tirsoja kesken esseen kirjoittamisen. Digitalisaatio on varmasti koulujen seuraava iso askel ja koen sen hyvänä asiana, mutta tämän hetken vaihtoehdoilla pysyn tiukasti kiinni sinikantisessa vihossani.