Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Porin elinvoimaohjelmalle suitsutusta, rockfestivaalin menettäminen ei villinnyt valtuustoa – "Porissa vedettäisiin isojakin projekteja, jos liikemaailma lähtee niihin mukaan"

Porin kaupungin kasvu- ja elinvoimaohjelma 2019–2025 kirvoitti Porin kaupunginvaltuustolta yleistä suitsutusta. Vaikka etukäteen käytäväkeskusteluissa vilahteli runsaan viikon takaisen rockfestivaalijupakan ottaminen ohjelman yhteydessä esiin, pitivät valtuutetut pääosin rock'n'roll-mölyt vatsassaan. Useat valtuutettujen huomiot koskivat Porin saavutettavuutta niin maanteitse, rautateitse kuin lentoteitsekin. Mikael Ropo (kok.) ihmetteli, että lentoyhtiö Nextjetin konkurssista on jo kahdeksan kuukautta, eikä elinkeinoelämälle tärkeästä lentoyhteyden elvyttämisestä ole kuulunut mitään. –Asiasta kaivataan väliaikatietoa, että missä nyt mennään, Ropo totesi. Tapio Huhtanen (kesk.) nosti esille raideliikenteen ja jäi pohtimaan miten "tunnin junan" matkustajaliikennetavoitetta ja tavaraliikennettä huomioidaan raideliikenteen kehittämisessä. Ismo Läntinen (ps.) nosti esille vertailukaupunkien valtavat investoinnit urheilulle ja kulttuurille. –Porikin tarvitsee kansainväliset mitat täyttävät areenat näille molemmille. Juha Vasaman (kok.) mukaan Läntisen esittämä lista oli huimaava. –Vain mäkihyppy puuttui, totesi Vasama mutta vakavoitui ja haastoi virkamiehistön konkretisoimaan ohjelmassa olevia tavoitteita. Simo Korpelan (kd.) mukaan Läntisen listasta puuttuivat vain "Saudi-Arabian ja Dubain investoinnit". Korpela nosti esille myös sivuraiteelle menneen rockfestivaaliseikkailun ja kehui Rauman reagointikykyä. –Raumalla on pystytty siihen, että kun yritys on tulossa, niin siellä sanotaan, että tulkaa vain ja homma toteutetaan kuukaudessa, totesi Korpela ja penäsi vastaavaa herkkyyttä Porilta. Esa J. Wahlman (sd.) piti Läntisen listaa hienona, mutta korosti hankkeiden rahoitusrakennetta. –Näiden miljoonien takana oli kuitenkin runsaasti yksityistä rahaa, kuten esimerkiksi Tampereen "Kannessa". Porissakin vedettäisiin isojakin projekteja, jos liikemaailma lähtee niihin mukaan. Silloin kaupunkikin voi olla osuudellaan matkassa.