Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Tutkimus: Nuoret haluavat osallistua, mutta kokevat tulevansa huonosti kuulluksi – vaikuttaminen näkyy nuorten arjessa somessa ja ostostilanteissa

Suomalaisnuoret haluaisivat vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon nykyistä enemmän. Tämä käy ilmi tuoreesta Nuoret ja vaikuttaminen -tutkimuksesta. Siinä selvitettiin, mihin 13–15-vuotiaat tahtovat vaikuttaa ja mitkä ovat heille tärkeimpiä tapoja vaikuttaa. 90 prosenttia nuorista pitää tärkeänä, että päättäjät kuuntelevat nuorten mielipiteitä. Silti nuoret kokevat, että heitä kuullaan huonosti. Yläkouluikäisten nuorten vaikuttaminen näkyy ennen kaikkea arjessa. Sosiaalinen media on heille kaikkein luontevin vaikuttamisen kanava. Noin 40 prosenttia vastaajista katsoo vaikuttavansa asioihin kertomalla asioista vanhemmille ja opettajille. Yhtä moni nuori sanoo vaikuttavansa tekemällä valintoja ostotilanteissa. Tulevan vaalikauden tärkeimpinä teemoina nuoret pitävät ilmaston- ja ympäristönsuojelun edistämistä, koulujen ja koulutuksen edistämistä, köyhyyden poistamista, syrjäytymisen ja yksinäisyyden estämistä ja turvallisuuden parantamista. Talouskasvun edistäminen sai kaikkein vähiten kannatusta. Kuusi prosenttia vastaajista piti sitä tärkeimpänä teemana. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Sanomalehtien liiton toimeksiannosta. Vastaajina oli 576 nuorta. He edustavat 13–15-vuotiaita sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.