Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Näin Hangassuon jokkis-kilpailun traaginen turma tapahtui: Toimitsija jäi maavallista lentoon ponnahtaneen auton alle – tutkintaraportissa kovaa kritiikkiä turvajärjestelyille

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on paljastanut useita turvallisuuspuutteita Ihmishengen vaatineesta onnettomuudesta, joka sattui jokamiesluokan autokilpailussa Porin Hangassuon moottoriradalla viime juhannuksena. Onnettomuudessa kuoli 40-vuotias porilainen mies, joka oli yksi kilpailun toimitsijoista. Otkesin mukaan ratavalvontapiste Hangassuolla oli turvaton. Lisäksi valvontapisteellä olleet toimitsijat olivat väärässä paikassa puutteellisin varustein. Onnettomuus sattui 22. kesäkuuta jokamiesluokan kilpailussa, kun kahden auton kyljet osuivat lähdön jälkeen toisiinsa. Tämän seurauksena toinen autoista osui radan maavalliin ja edelleen hyppäsi maavallista kohti vallin päällä ollutta ratavalvontapistettä. Ratavalvontapisteellä olleet toimitsijat yrittivät juosta karkuun, mutta yksi heistä kompastui ja jäi ilmalennosta alas tulleen auton alle. Toimitsija kuoli saamiinsa vammoihin myöhemmin sairaalassa. –Toimitsijat olivat onnettomuushetkellä sijoittuneena vaaralliseen paikkaan, Otkesin raportissa todetaan. Onnettomuustutkintakeskus antoi tutkintaselostuksensa Porin onnettomuudesta yhdessä viikkoa aikaisemmin Seinäjoella tapahtuneen rallionnettomuuden kanssa. Pohjamaa-rallin ensimmäistä erikoiskoetta seuraamassa ollut katsoja kuoli, kun ralliin osallistunut kuljettaja menetti autonsa hallinnan auton nopeuden ollessa 110 kilometriä tunnissa. Otkesin mukaan kummankaan autokilpailun turvallisuussuunnitteluasiakirjat eivät täyttäneet erityisesti kuluttajaturvallisuuslain vaatimuksia. Myös pelastussuunnitelmat olivat niukkoja. –Molemmissa onnettomuuksissa auton hallinnan menettäminen tapahtui tavanomaisella tavalla. Ulosajot kuuluvat autourheiluun, mikä on tunnistettu lajisäännöissä. Säännöissä on keskitytty kuljettajan suojaamiseen, joten näissäkin tapauksissa henkilövahingot aiheutuivat auton ulkopuolella eli koskivat vaarallisella paikalla ollutta katsojaa ja toimitsijaa, raportissa todetaan. Porin jokamiehenluokan kilpailussa kaksi lippumiestä seisoi liputuspisteellä, johon auton ajautuminen oli selvästi mahdollista, eikä paikassa ollut mitään suojaa. Onnettomuustutkintakeskus antoi Porin ja Seinäjoen turmista useita turvallisuussuosituksia. Otkes muun muassa suosittelee, että Autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motorsport laatii jokamiehenluokan sääntöihin kuvauksen siitä, millainen on turvallinen ratavalvontapiste sekä miten se sijoitetaan ja tarkastetaan. Lisäksi tarvitaan vaatimukset toimitsijoiden pätevyydelle ja perehdytykselle sekä varustukselle ja vähimmäisille. –Ratavalvontapiste on mahdollista rakentaa varsin turvalliseksi. Tärkeimmät asiat ovat järkevä sijoittaminen, selkeät kulkureitit, määritellyt oleskelu- ja liputuspaikat, sopivat rengas- ja maavallit sekä kaiteet. Varustuksesta olennaisimmat ovat huomio- ja tunnisteliivit sekä hyvän liikkumisen mahdollistavat turvajalkineet, listaa tutkinnanjohtaja Kai Valonen muutamia turvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Autourheilussa on Otkesin tietojen mukaan kuollut 2010-luvulla kaksi toimitsijaa ja yksi katsoja. Lisäksi vakavasti on loukkaantunut kaksi toimitsijaa ja yksi katsoja. Virallisia tilastoja ei tosin ole, joten muitakin tapauksia voi olla. Aiheesta lisää Kilpailussa toimitsijana ollut 40-vuotias mies kuoli Poliisi tutkii onnettomuutta kuolemantuottamuksena Onnettomuustutkintakeskus aloittaa Hangassuon tapahtumien tutkinnan