Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Saako Kimi Räikkönen yllättävää apua? Brexit sekoittaisi monen F1-tallin paletin pahasti – ”Ehkä jotkut lähtevät täältä pois”

Formula ykkönen on vahvasti perusbrittiläinen urheilumuoto. F1-sarjan talleista suurin osa pitää operatiivista päämajaansa "Moottoriurheilulaakson" alueella. Mercedes (Brackley), Williams (Grove), Renault (Enstone), McLaren (Woking), entinen Force India (Silverstone) ja Red Bull (Milton Keynes) ovat kaikki sijoittuneet muutaman tunnin ajomatkan päähän toisistaan. Lisäksi jenkkitalli Haasilla on oma Euroopan pääkonttorinsa Banburyssa, Oxfordshiressä, ja Mersun moottoreita viritellään puolestaan samalla seudulla Brixworthissa. Kaikki ne ovat rakentaneet monikansallisen työyhteisönsä luottaen logistiikan ja ihmisten vapaaseen liikkuvuuteen. Se saattaa muuttua kuitenkin kuin salamaniskusta maaliskuun 29. päivä, jos Britannia todellakin jymähtää ulos Euroopan unionista ilman iskua pehmentävää erosopimusta. Juuri nyt sellaisen aikaansaaminen vaikuttaa erittäin epävarmalta. Pääministeri Theresa May ei ole saanut myytyä EU:n kanssa pihtisynnytettyä erosopimusta edes kaikille oman puolueensa jäsenille. EU ei puolestaan ole enää valmis aloittamaan neuvotteluja alusta. Red Bullin tallipäällikkö Chrisitian Horner epäilee, että briteiltä puuttui Bernie Ecclestonen häikäilemätön neuvotteluasenne. –Aina neuvotteluissa pitää olla valmis kävelemään pois tyhjin käsin, Horner muistutti F1 Racing -lehdelle. –Tämä on vain urheilua, emmekä osallistu politiikkaan. Kun uudet säännöt tulevat, meidän pitää vain sopeutua niihin. Horner ei halua uskoa mahdollisten tullimuurien hidastavan työskentelyä, vaikka mahdollisesti sekä Max Verstappen että Pierre Gasly tarvitsevat jatkossa työluvan jatkaakseen Red Bull -kuskeina. F1-supertähdille sen saaminen ei varmasti ole ongelma, mutta miten paljon paperityötä koko tallin henkilökunnan asioiden hoitaminen vaatii? Esimerkiksi Mercedeksellä on noin 1 800 työntekijää käytännössä kaikista EU-maista. Tallipäällikkö Toto Wolff on itse itävaltalainen ja rahoitus tulee Stuttgartista. Renault’n F1-moottori tehdään Englannin kanaalin toisella puolella Viryssa, ja luonnollisesti talli pelkää sen jatkossa juuttuvan pitkiin tullijonoihin matkallaan Enstonen tehtaalle. Ferrarilla ja Toro Rossolla (molemmat tallit ovat italialaisia) toivotaan, että Brexit antaisi edes pienen kilpailuedun täysin EU:n alueelle jääville talleille (Ferrari ja Toro Rosso). Sauberin kotipaikka Hinwilissa Sveitsissä on sekin EU:n ulkopuolella, mutta Kimi Räikkösen onneksi maa kuuluu Euroopan vapaakauppa-alueeseen. –Tuntuu siltä, ettei Britannian hallituskaan tiedä, mitä tehdä. Se tekee ratkaisujen tekemisestä hankalaa. Ehkä jotkut lähtevät täältä pois, koska he eivät voi ennakoida, mitä on tulossa, Haasin tallipäällikkö Günther Steiner sanoi. –Brexit on kuin F1-säännöt vuodelle 2021. Onhan niistä puhuttu, mutta mitään päätöstä ei ole vielä tehty.