Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Porilla olisi hyvä mahdollisuus panostaa lentokenttään eri tavalla kuin lyömällä päätään seinään reittilentojen kanssa

Totuus on jo pitkään ollut, että Porin lentokenttää ja sen eri toimintoja pitää hengissä samalla tontilla toimiva Suomen Ilmailuopisto. Tuoreimpien tilastojen mukaan lentokentän riippuvuus suurasiakkaastaan on suurempi kuin koskaan. Finavian tilastoista on luettavissa eri lentokenttien matkustajaliikennettä 1990-luvun alkupuolelta lähtien. Porin vuoden 2018 luvut ovat tässä tilastosarjassa karua luettavaa. Koko kentälle tehtiin vuoden aikana 527 laskeutumista. Lentomatkustajien määrä oli 5 789. Vertailuksi käy vaikkapa vuosi 2017, jolloin matkustajia oli 23 183. Missään edellä mainituissa luvuissa eivät ole mukana Ilmailuopiston laskeutumiset, koska ne eivät ole matkustusta, jota Finavia tilastoi. Ilmailuopiston ansiosta kenttä onkin nimellisesti vilkas. Opiston koneet tekevät laskuja moninkertaisesti Finaviaan tilastoimaan lukuun verrattuna. Porin lentokentän matkustajaliikenne romahti täysin, kun Helsinkiin ja Tukholmaan liikennöinyt Nextjet karahti konkurssiin viime vuoden toukokuussa. Sen jälkeen platalla on ollut turhan rauhallista, kun vielä muistetaan, että konkurssiin kaatui myös lomalentoja Porista ja muistakin suomalaiskaupungeista operoinut Primera Air. Kaupunki pyrkii sitkeästi palauttamaan reittiliikenteen Poriin. Marraskuussa Porille annettiin lupa kilpailuttaa Helsingin-lennot. Luvan mukaan lennot voisivat alkaa elokuussa 2019. Lupa ulottuu vuoden 2022 jouluun saakka. Olennaisinta olisi, että kentälle löydetään Ilmailuopiston rinnalle jatkuvaa toimintaa, jotta kenttä yleensä säilyy Finavian hallinnoimana. On vaikea uskoa, että yksikään yhtiö saisi reittilentoja toimimaan kannattavasti ilman, että Pori maksaa lentoyhteydelle muhkeaa tukeaan. Muualta rahaa on turha odottaa. Sen sijaan , että Porissa huudettaisiin jääräpäisesti reittiliikenteen perään, olisi syytä miettiä roolia rahtikenttänä. Porin kentän fasiliteetit riittäisivät helposti rahtitoimintaan ja lentokentän ympäristössä on kosolti tilaa myös terminaaleille. Porilla on mahdollisuus houkutella alan suuria toimijoita, jos panostukset tehdään oikein. Porin päätöksenteossa on kuitenkin päätetty lyödä päätä seinään reittilentojen kanssa. Valitettavasti seinä lienee tässä tapauksessa päätä vahvempi.