Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Nokia-puhelimet pääsevät operaattorimyyntiin USA:ssa ja Kanadassa – edessä miljoonamarkkina: "Mielenkiintoiset kuukaudet edessä"

Nokia-merkkisiä puhelimia valmistava ja myyvä suomalainen HMD Global on tehnyt sen, mihin Nokia itse ei koskaan kunnolla kyennyt: Puhelimet tulevat myyntiin Pohjois-Amerikan operaattoreiden kauppoihin. Yhdysvaltalaisoperaattorit Verizon Wireless ja Cricket Wireless sekä kanadalainen Rogers Communications ovat sopineet Nokia-puhelinten myymisestä asiakkailleen. Markkinajohtaja Verizonilla on yli 50 miljoonaa asiakasta. Cricket on kokonaan AT&T:n omistama maanlaajuinen operaattori ja Rogers toimii operaattoribisneksen lisäksi myös media-alalla. Kukin operaattori alkaa myydä yhtä Nokia-merkkistä puhelinta, jotka ovat keskenään erilaisia. Kyseisiä malleja ei myydä USA:ssa tai Kanadassa muuten kuin näiden operaattoreiden kautta. HMD:n markkinointijohtaja Pekka Rantalalla on takanaan pitkä ura muun muassa Fazerilla, Hartwallilla ja Roviolla. Pohjois-Amerikan markkinoiden avautuminen on hänelle suuri voitto. –Yhdysvalloissa operaattoreiden osuus älypuhelinten myynnistä on 88 prosenttia. Siksi niiden rooli on niin merkittävä. USA on maailman toiseksi suurin älypuhelinmarkkina, Rantala kertoo Skype-yhteyden yli New Yorkista. Myyntiin jo perjantaina Rantalan mukaan Nokia 3.1+ -malli tulee Cricket-operaattorin myyntiin tänään perjantaina. Puhelin maksaa 159,99 dollaria, joten operaattori ai ainakaan kokonaan subventoi puhelimen hankintaa asiakkailleen. HMD on testannut yhdysvaltalaisten kiinnostusta Nokia-puhelimiin vuodesta 2017, mutta vasta nyt ovet operaattoreiden kauppoihin aukenivat. –Cricketillä on verkkokaupan lisäksi yli 4 000 myymälää, Rantala sanoo. Kaksi muuta operaattoria aloittavat myynnin Cricketin jälkeen. Kysymykseen vaatiko operaatio paljon työtä, Rantala vastaa: –Rehellisesti voin sanoa, että pitää paikkansa. Operaattorit ovat hyvin vaativia asiakkaita, oli iso ponnistus lähteä tällaiseen pohjoisamerikkalaiseen yhteistyöhön. Nokia säilyy Nokia-brändi säilyy puhelimissa. Operaattorit painavat oman logonsa sen rinnalle. –Nokia on ehdottomasti brändinä mukana, Rantala sanoo. –Tämä oli operaattoreille hyvin tärkeätä. Nokian brändimielikuva tarkoittaa luotettavuutta ja laatua. Rantalan mukaan Nokia-puhelinten markkinointi Pohjois-Amerikassa hoidetaan jatkossa yhdessä operaattoreiden kanssa. –Mielenkiintoiset kuukaudet edessä, Rantala sanoo New Yorkista.