Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Demarien ilmastosyistä ajama raju autotavoite kuumentaa tunteita: "Tahallista tai tahatonta väärin ymmärtämistä"

Sdp:n vaatimus, että seuraavalla hallituskaudella pitää laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämisestä henkilöautoliikenteessä, on saanut aikaan kovaa nokittelua. Sdp:n tavoitteena on puolueen ilmasto-ohjelman mukaan, että Suomessa olisi 750 000 vähä- tai nollapäästöistä autoa vuonna 2030. –Demarien esittämä luku 750 000 uudesta sähköautosta on vielä poskettomampi kuin liikenne ja viestintäministeriön ilmastotyöryhmän joulukuussa laajasti torpattu esitys. Demarit luulevat, että maamme liikenne sähköistyy kielloilla ja latauspisteillä, kokoomuksen kansanedustaja Jukka Kopra arvosteli tiistaina. Sdp:n kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) paheksui keskiviikkona sitä, että Kopra jatkoi iltapäivälehden väärinymmärryksen aiheuttamaa kohua. Ilta-Sanomat oli joutunut korjaamaan uutistaan, jonka mukaan sdp haluaisi Suomeen 750 000 sähkö autoa. Puolue puhui samasta määrästä vähä- tai nollapäästöisiä autoja. Sdp:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Ville Skinnarin mukaan sdp:n ilmasto-ohjelmaa on tulkittu julkisuudessa vahingossa tai tahallaan väärin ymmärtäen. –Sdp:n tarkoituksena on luoda selkeä pitkän aikavälin suunnitelma siitä, miten Suomessa siirrytään uuden tekniikan ja uusien käyttövoimien käyttöön. Samanlaisia suunnitelmia on tehty myös lukuisissa muissa Euroopan maissa, Skinnari totesi. Hän korostaa Lännen Medialle, että siirtymäaika uusien polttomoottoriautojen myynnin kiellossa on pitkä ja aikajana ulottuu 2030-luvun lopusta 2040-luvulle. –Seuraavalle hallituskaudelle haluamme tämän strategisen linjauksen, mitä se sitten tulee olemaankaan. Mistä lisää sähköä? Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Vähämäki huomautti tiistaina, että sdp:n havittelema määrä sähköautoja vaikuttaisi dramaattisesti Suomen sähkönkulutukseen, joka on jo nyt äärirajoilla. –Globaalisti sähkön kulutuskysyntä tulee joidenkin arvioiden mukaan jopa kaksinkertaistumaan vuodesta 2020 vuoteen 2040. On selvää, että pitää löytää uusia uusiutuvia tuotantotapoja ja kapasiteettia tuottaa sähköä mahdollisimman kustannustehokkaasti, Skinnari sanoo. Demarit korostavat, että ilmastotoimien kustannusten on jakauduttava tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti. Miten se on mahdollista autoilun osalta? –Käytettävissä on erilaisia taloudellisia ohjauskeinoja. Me tarkoitamme oikeudenmukaisuudella sitä, että pienituloiset ihmiset ympäri Suomen voivat olla mukana tässä kehityksessä. Eikö näitä ohjauskeinoja voi konkretisoida? –No, niitä lähdetään tekemään. Sen takia viittaamme siihen, että seuraava hallitus tekee tätä kokonaisuutta. Nykyinen hallitus on lähinnä näperrellyt tässä asiassa, Skinnari sanoo. Päästöjen verotukseen Kokoomuksen Jukka Kopran mukaan nykyhallitus on keventänyt autoveroa portaittain, kun taas demarit esittivät varjobudjetissaan autoveron kiristämistä. Kokoomus haluaa siirtyä kokonaan auton hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen. –Tavoitteenamme on, että sähköä tai biokaasua käytävä ajoneuvo on suomalaiselle aina fossiilista polttoainetta käyttävää autoa kilpailukykyisempi vaihtoehto viimeistään 2030-luvulla. Konkreettinen ja nopea keino olisi käyttövoimaveron poistaminen kaasu- ja sähköautoilta, Kopra sanoo.