Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Suomalaiset autot ovat tässä tilastossa Euroopan ehdotonta kurjalistoa – asiaan ounasteltiin kunnon muutosta, mutta käänne olikin pieni

Vuonna 2018 Suomessa tehtiin uusi ennätys autojen romutuspoistojen määrässä. Autoja kierrätettiin yhteensä 88 362, mikä tarkoittaa 22 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. –Kierrätysmäärän kasvu on pitkäjänteisen viestintä- ja valistustyön tulosta, mutta viime vuoden huima kasvu on pääasiassa romutuspalkkion ja alalla tapahtuneen digiloikan ansiota, toteaa Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen tiedotteessa. Siirtyminen sähköiseen romutuspoistoon on helpottanut kierrätysalan toimintaa, kun virallisen kierrätysjärjestelmän piiriin saadaan yhä suurempi osa romutusikäisistä ja -kuntoisista autoista. Silvennoisen mukaan viime vuonna hyvin onnistunut romutuspalkkiokampanja lisäsi kierrätykseen palautuneiden autojen määrää yli 6 000 autolla. Euroopan pohjasakkaa Romutuspoistojen määrä on ollut kasvussa viime vuosina. Vuonna 2017 romutuspoistoja tehtiin 72 710, ja vuonna 2016 jäätiin 59 427 auton kokonaismäärään. Keskimääräinen romutusikä on kasvanut 2010-luvulla yli 20 vuoteen. Romutuspalkkiokampanja käänsi romutusiän viime vuonna hienoiseen laskuun. Keskimäärin autot palautuivat kierrätykseen 20,6-vuotiaina, kun vuonna 2017 keski-ikä oli 20,7 vuotta. Suomessa romutusikä on huomattavasti korkeampi kuin Euroopassa, sillä EU-maissa autot palautuvat kierrätykseen keskimäärin 15-vuotiaina. Elinkaarensa päässä olevan auton voi Suomessa kierrättää ilmaiseksi. Vastaanottopisteiden sijainnin voi tarkistaa Suomen Autokierrätyksen nettisivulta. Valtakunnallisesti kattavaan vastaanottopisteverkostoon kuuluu lähes 300 vastaanottopaikkaa. Kierrätysjärjestelmään kuuluvat vastaanottopisteet poistavat auton lopullisesti rekisteristä ja toimittavat auton omistajalle romutustodistuksen, mikä takaa omistajan velvollisuuksien ja maksujen päättymisen. Kierrätys on tärkeää Kierrätysjärjestelmän ansiosta käyttöikänsä loppuun tulleiden autojen materiaalit ja osat voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Romuauton keskimääräisestä materiaalisisällöstä 75 prosenttia on metallia, kuten terästä, rautaa, alumiinia ja kuparia. Kierrätysmetalleja käyttämällä voidaan säästää huomattavia määriä energiaa ja vähentää hiilidioksidipäästöjä uuden materiaalin valmistukseen verrattuna. Kierrätysjärjestelmän ansiosta auton materiaaleista saadaan hyödynnettyä Suomessa jopa 97 prosenttia. Viime vuosina esille noussut kiertotalous on ollut käytössä autoalalla jo vuosikymmeniä – esimerkiksi hyväkuntoisia käytettyjä autonosia voidaan myydä varaosiksi. Myös huonokuntoisia osia voidaan usein kunnostaa vaihto-osaperiaatteella lähes uudenveroisiksi varaosiksi.