Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Helsinki-Vantaan vaaratilanne: Norwegianin lentäjät eivät reagoineet ylösvetokäskyyn, kiitotiellä oli toinen matkustajakone – ”Tuurilla selvitty”

Helsinki-Vantaan lentokentällä tapahtui perjantai-iltana erittäin vakava vaaratilanne. Osallisena oli kaksi matkustajakonetta: Toinen Turkish Airlinesin, toinen Norwegianin. Turkish Airlinesin kone oli juuri laskeutunut, kun vaaratilanne syntyi. –Lennonjohto on huomannut tämän tilanteen. Lennonjohto on antanut jäljempänä laskeutuneelle Norwegianille ylösvetokäskyn. Siihen ei ole reagoitu, johtaja, dosentti Veli-Pekka Nurmi Onnettomuuskeskuksesta sanoo. –Jos siihen olisi reagoitu, niin tässä ei olisi ollut mitään juttua. On ihan normaali toimenpide tehdä ylösveto. Kun siihen ei ole reagoitu ja on tultu alas, niin se tekee tästä merkittävän. Nurmi ei kommentoi, kuinka läheltä koneet menivät toisiaan. Tilanne on joka tapauksessa ollut vakava. Onko tämä niin vakava vaaratilanne kuin maallikon korvaan kuulostaa? –On. Jos varatulle kiitotielle laskeudutaan, se on aina merkittävä paikka. Näin ei saisi koskaan käydä. Jos näin on, niin siinä vähän kuin tuurilla selvitään eteenpäin. Ilmoitus viivästyi Tilanteessa on toinenkin erikoinen seikka: Onnettomuustutkintakeskus ei saanut heti tietoa vaaratilanteesta. Onnettomuudessa osallisena ollut Turkish Airlinesin kone ehti lähteä jo Istanbuliin. Näin ollen tästä koneesta ei tulla samaan tutkinnan kannalta tärkeitä äänitallenteita. Miksi ilmoittaminen viivästyi? –Sitä on minulta turha kysyä. Sitä voi kysyä ilmoittajalta. Kenellä on ilmoitusvastuu? –Lennonjohdosta se tieto tulee. Nurmi muistuttaa, että ohjaamon äänitallenne on lahjomaton. Nyt toista osapuolta päästään kuulemaan vasta Istanbulissa. Suomesta on jo annettu Turkkiin tieto asiasta. –Nyt kun ohjaajat päästään kuulemaan, niin he ovat ehtineet fundeerata asiaa ja voivat satuilla ihan mitä lystäävät. Kuuleminen ja tallenne ovat ihan eri tasoisia. Onnettomuustutkintakeskus reagoi asiaan heti, kun tiedon sai, mutta siinä vaiheessa oli jo myöhäistä. Turkish Airlinesin kone oli jo ilmassa. Onnettomuustutkintakeskus on käynnistänyt alustavan tutkinnan kyseisestä ilmailun vaaratilanteesta.