Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Jos haluat aina täydellisesti auratun tien, ole myös valmis maksamaan siitä

Viime viikolla alkoi jälleen keskustelu teiden talvikunnossapidosta, joka monen mielestä on täysin retuperällä. Esimerkiksi Satakunnan Kansan verkkosivuille on kirjoitettu paljon kommentteja huonosta aurauksesta, kiharaisista teistä, urista, polanteista, lumikasoista ja -valleista. Tässä keskustelussa paitsioon jäävät kokonaan ne, joiden mielestä asiat ovat joko kunnossa tai suhteellisen kunnossa. Kielteinen kello kun kuuluu aina kauemmas ja on helpompi valittaa kuin kiittää. Nopea tiedonkulku on tehnyt sen, että asiat saavat enemmän näkyvyyttä kuin ennen. Riskinä on se, että mahdollinen ongelma näyttää suuremmalta kuin se onkaan. Samalla kynnys epäkohtien esille tuomiseen laskee. Näin on käynyt aurauskeskustelussa. Teiden kunnossapidossa on toki kysymys suuren mittaluokan asiasta, sillä aihe koskettaa valtaosaa maakunnan asukkaista liki päivittäin. Valituksen keskellä unohtuu kuitenkin moni tärkeä seikka. Turha on esimerkiksi porilaisten kohdistaa kiukkunsa työtään tekeviin ja ammattitaitoisiin kuskeihin, jotka huolehtivat aurauksesta. Määrärahoista päättävät poliitikot. Raha puolestaan sanelee sen, paljonko on väkeä töissä, paljonko he saavat tehdä ylitöitä, paljonko on kalustoa ja millaista se on. Säiden ja lämpötilojen vaihtelulle ei voi mitään. Aina eivät koneet ehdi paikalle ennen kuin tie on päässyt jo huonoon kuntoon. Sillekään ei voi mitään, jos lunta tulee lyhyen ajan aikana runsaasti. Silloin pitää vain sopeutua siihen, että katujen puhdistamiseen menee enemmän aikaa. Kaikki lumenpuhdistustyö ei kuulu kaupungille. Jotkut jalankulkuliikenteen katuosuudet ovat kiinteistöjen omistajien tai taloyhtiöiden vastuulla. Takavuosina on ollut talvia, jolloin esimerkiksi tiekarhua on tarvittu kauden aikana vain kerran tai ei ollenkaan. Silti talvikelien ei tähän vuoden aikaan pitäisi olla kenellekään yllätys, eikä yllätys voi olla sekään, että tieosuudet eivät joka ainoalla vuorokauden hetkellä ole huippukunnossa. Turvallisuudesta ei tietenkään saa tinkiä, ja vastuu turvallisuudesta on myös autoilijoilla. Täydelliseksi teiden pintoja ei saada koskaan, ellemme ole palvelusta valmiita maksamaan korkeamman verotuksen kautta. Siihen tuskin kovinkaan moni on halukas. Määrärahoista päättävät poliitikot. Raha puolestaan sanelee sen, paljonko on väkeä töissä.