Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Vaalikone Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Tänä päivänä autojen kojelauta muistuttaa jo lentokoneiden ohjaamoa – helppokäyttöisellä senioriautolla olisi kysyntää

Autonvalmistajat kehittelevät kilpaa uusien autojen tekniikkaa ja turvallisuutta. Hyvä näin, mutta tänä päivänä alkaakin autojen kojelauta muistuttaa jo lentokoneiden ohjaamoa. Varttuneempi autoilija on ymmällään ja vaikeuksissa perehtyessään uuteen ajokkiinsa. Ohjekirja on netissä ja huoltovälit ajotietokoneen muistissa. Ohjauspyörässäkin on toimintapainikkeita molemmille peukaloille kahdessa rivissä. Tekniikkaa, näyttöjä, äänisignaaleja on aivan liikaa. Monet tekniset uutuudet ovat hyviäkin, mutta osa toiminnoista ja niiden näytöistä ovat tarpeettomia ja häiritsevät ajamiseen keskittymistä ja kuitenkin niistä joutuu oston yhteydessä maksamaan. Samanlaisia kokemuksia on useilla tuntemillani ikäihmisillä. Autohuoltamoiden henkilökunnatkin kertovat, että monet asiakkaat eivät opettele eivätkä käytä läheskään kaikkia autonsa teknisiä ominaisuuksia, koska ilman niitä pärjää ihan hyvin liikenteessä. Väestön keski-ikä nousee jatkuvasti ja yhä suurempi joukko yhä vanhempia kuskeja liikkuu maanteillä. Iän myötä ihmisillä kuitenkin tarkkavaisuus heikkenee ja auton ajamisessa täytyisi kaikki huomio keskittää muun liikenteen eikä ajotietokoneen näyttöjen seuraamiseen. Kuljettajan oma ja myös muun liikenteen ajoturvallisuus on uhattuna. Tuoreen tutkimuksen mukaan yli 70-vuotiaista ajokortin omistaa 80 prosenttia miehistä ja 70 prosenttia naisista. Tämän ikäluokan aiheuttamat auto-onnettomuudet ovat viime vuosina lisääntyneet. Onnettomuuksia aiheuttavat enimmäkseen sairauskohtaukset ja reagointivirheet, jotka johtuvat iän tuomista muun muassa reagointikyvyn ja näön heikkenemisestä. Tarvittaisiin siis helppokäyttöinen senioriauto tai perusmalli. Kännykkäteollisuus on jo havainnut edellä mainitun ongelman ja tuonut markkinoille ikäihmisille tarkoitetun helppokäyttöisen senioripuhelimen. Uskoisin, että helppokäyttöisellä senioriautolla olisi kysyntää. Autonvalmistajat varustavat uudet mallinsa yhä hienommilla tekniikoilla, eivätkä varttuneet autoilijat pysy mukana kehityksessä. Siksi he ajavat usein liian vanhoilla ajoneuvoilla. Autoa vaihtaessaan he joutuisivat maksaman ”herkuista”, vaikka eivät niitä käytä. Mitä ominaisuuksia tällaisella seniorimallilla tulisi olla? Tästä aiheesta voisivat autonvalmistajat tehdä markkinatutkimuksen. Siinä selvitettäisiin esimerkiksi yli 70-vuotiaitten ajokortin haltijoitten mielipiteitä siitä, mitä tekniikoita ynnä muuta haastateltava autossaan käyttää koko ajan, tai mitä hän käyttää silloin tällöin ja mitä erittäin harvoin tai ei koskaan. Lisäksi vastaajilta voitaisiin kysyä, mitä ominaisuuksia hän pitää autossa välttämättöminä ja tärkeinä ja mitä turhina. Tutkimuksesta saataisiin hyötyä ja ideoita autojen tuotekehittelyyn ja markkinoinnin suunnitteluun. Tuloksena voisi olla asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen perustuva auto, joka olisi turvallinen sekä kuljettajalle ja matkustajille että muullekin liikenteelle. Olin asiasta viime vuonna yhteydessä kolmen suositun autonvalmistajaan maahantuojaan. Kaksi näistä myönsi, että kysyntää senioriautolla todennäköisesti olisi. Esteinä auton toteuttamiselle mainittiin tuotanto- ja varastoimissyyt sekä muun muassa se, että monet turvamääräykset ovat autoissa pakollisia ja monet varusteet ovat teknisistä syistä johtuen kytketty toisiinsa ja käytävät samaa johtosarjaa. Yksi vastaajista lupasi ottaa asian esille maahantuojan ja autonvalmistajan seuraavassa palaverissa.