Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

"Koulukeskustelun pääpainon pitää siirtyä seinistä ja laitteista sisältöön – ammattikouluissa koulutus on ulkoistettu pääsääntöisesti YouTubelle ja Googlelle"

Samkin vararehtori Cimmo Nurmi kirjoitti ammatillisen koulutuksen lähivuosien haasteista (SK 9.1.). Pääministeri Juha Sipilä on arvioinut, että seuraavien vuosien aikana Suomen tulee uudelleenkouluttaa noin miljoona työikäistä. Koulutusta tarvitaan vastaamaan työelämän uusiin tarpeisiin ja työn globaaliin murrokseen. Samk haluaa oman osansa muuntokoulutuksen rahoituksesta Satakuntaan. Maakunnan tulevaisuuden kannalta tärkeä ulostulo. Lähes kaikissa Suomen kunnissa koulutuskeskustelu on viime vuodet painottunut rahoituksen riittävyyden lisäksi koulujen sisäilmaongelmiin ja kouluverkkoratkaisuihin. Eli rakennuksiin ja niiden seiniin. Näin myös Porissa, jossa on parhaillaan menossa kuntalaisille suunnattu kouluverkkokysely. Siinä porilaiset voivat ottaa kantaa koulurakennusten kokoon ja etäisyyteen kodista. Itse toivoisin paikalliseen koulukeskusteluumme enemmän avauksia tulevaisuuden koulutuksen sisällöstä. Miten megatrendit vaikuttavat tulevaisuuden ammatteihin? Missä tulevaisuuden työtä tehdään? Millä työvälineillä tulevaisuuden töitä tehdään? Miten tulevaisuuden työ jakaantuu ihmisten kesken? Mitkä ovat menneisyyteen jääviä ja mitkä tulevaisuuden ammatteja? Riittääkö opettajiemme osaaminen tulevien ammattien kouluttamiseen? Esimerkkinä tulevaisuuden kasvualoista on eGaming eli tietokonepelaaminen. Siihen liittyy monta osa-aluetta eli pelien koodaaminen, pelimyynti, pelitapahtumien ja kilpailujen järjestäminen, sponsorointi sekä varsinainen harraste- ja kilpapelaaminen. Monissa Suomen ammattioppilaitoksissa voi jo nyt opiskella kilpapelaamista. eUrheilu on laji muiden joukossa kaupunkien urheiluakatemioissa ja armeijan urheilujoukoissa. Kysymys kuuluukin: missä ja milloin Porissa voi opiskella eUrheilua? Etätyö lisääntyy ja arkipäiväistyy palvelualoilla. Palkintoviikot työnantajan Espanjan lomaosakkeessa ovat jo tavallisia henkilöstöetuja pääkaupunkiseudun työpaikoilla. Entä toisin päin? Millä keinoilla me porilaiset voisimme houkutella eri maiden bloggaajia, vloggaajia ja tubettajia tekemään kuukauden töitään tai opiskelemaan täältä Porista käsin? Mihin tietokoneita käytetään kouluissa? Peruskoululaisia ja lukiolaisia kuunnellessani yllätyn kerta toisensa jälkeen siitä, että koneilla tehdään lähinnä muutama koe. Koneiden käyttö muuhun opiskeluun on vähäistä tai olematonta. Ammattikouluissa koulutus sen sijaan on ulkoistettu pääsääntöisesti YouTubelle ja Googlelle. Kumpikaan ääripää tuskin edustaa sitä mitä Suomen digiloikalla tavoiteltiin?