Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Vaalikone Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Porin satamaliikenne voimistui – Uuden laiturin suunnittelu loppusuoralla

Porin satamaliikenne kasvoi viime vuonna 14 prosenttia. Kokonaisliikenne oli 3,93 miljoonaa tonnia. Porin Satama Oy:n toimitusjohtajan Sari De Meulderin mukaan kehitys on ollut hyvää jo useampia vuosia. Merkille pantavaa on se, että satamaan on saatu kahden miljoonan tonnin edestä liikennevirtoja, jotka on menetetty Venatorin tehtaan tulipalon jälkeen ja vähäisen hiilivoiman käytön takia. –Yksi merkittävimpiä kasvun tekijöitä on transitoliikenteen voimistuminen. Venäjältä tulevaa transitohiiltä kulki Porin sataman kautta 0,8 miljoonaa tonnia. Hiilen kokonaisliikenne oli miljoona tonnia, kertoo De Meulder. Transitohiilen käsittely on jatkossa satamassa nopeampaa uusien raideinvestointien ansiosta. Sataman vienti piristyi viime vuonna sahatavaran ja kierrätystuotteiden ansiosta. Sahatavaran vienti kasvoi 42 prosenttia. –Hyvää kasvua oli myös biotuotteiden viennillä. Sataman tuonti väheni edellisvuodesta yhdeksän prosenttia. Tähän vaikutti LNG-liikenne, josta suuri osa meni aiemmin Venatorin käyttöön. Nestemäisessä bulkissa vähenemää oli myös öljytuotteissa. –Öljyn hinta lähti viime kesästä nousuun ja öljy-yhtiöt eivät täyttäneet varastojaan. Odotamme nyt asiaan käännettä hintojen taas laskiessa. Sataman konttiliikenne oli viime vuonna 10 334 TEU-yksikköä. Vähenemää konttiliikenteessä oli 42 prosenttia. suuri osa tästä johtui pääoperaattori Hacklinin oman konttifeederliikenteen loppumisesta. Sataman tuloksen odotetaan parantuvan huomattavasti edellisistä vuosista.  Parhaillaan satamassa valmistaudutaan operaattori Rauanheimon uuden bulk-terminaalin rakentamiseen. –Satamayhtiön omana investointina rakennettavan Kallonlahden uuden laiturin töihin puolestaan toivotaan päästävän huhti-toukokuun aikana. Laituria varten ovat tarvittavat luvat valmiina ja suunnittelu loppusuoralla. Teemme edelleen hankkeen rahoitusjärjestelyjä. Jos kaikki etenee suunnitellusti, niin uusi laituri olisi valmis syksyllä 2020, kertoo De Meulder. Uutista korjattu 10.1: kokonaisliikenteen oikea määrä oli 3,93 miljoonaa tonnia, ei 3,91 tonnia, kuten uutisessa aikaisemmin kerrottiin.