Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Porilainen pyöräilyseura olisi halunnut painattaa pyöräilevän karhun uusiin asuihinsa – Porin kaupungin viestintä kielsi

Pyöräilyseura Porin Tarmon pyöräilyjaoston puheenjohtaja Jyrki Lepistö ihmettelee Porin kaupungin viestintäyksikön toimintaa. Seura olisi halunnut painattaa Porin pyöräilevän karhun uusiin asuihinsa. Lepistö kertoo olleensa ajatuksesta yhteydessä kaupungin virkamiehiin, jotka suhtautuivat ideaan aluksi myötämielisesti. Lopulta viestintäyksikön päällikkö puuttui peliin ja kielsi hankkeen. –Me olisimme halunneet viedä Poria ja porilaista pyöräilyä eteenpäin. Poria ajatellaan pyöräilykaupunkina, mutta onko se sitä, Lepistö sanoo. Lepistö painottaa, että seura ei olisi halunnut omia logoa, eikä pyytänyt mitään korvausta. –Keneltä tämä olisi pois? En tiedä. Luulisi, että markkinointi kelpaisi Porin kaupungille. Lepistö kertoo, että seurassa on kaikkiaan noin 140 jäsentä, joista noin 40 on 7 –12 -vuotiaita junioreita. –Tämä olisi ollut muksuille aika kiva juttu. Porin viestintäyksikön päällikkö Salla Rajala perustelee päätöstä sillä, että pyöräilevälle karhulle suunniteltu tila oli liian pieni, eikä se olisi näyttänyt hyvältä. –Arvioimme, että olisi parempi käyttää P-tunnusta. Pori Sans -fontti on kaikkien käytössä, Rajala sanoo. Rajalan mukaan pyöräilevä karhu pysyy toistaiseksi kaupungin viestinnän omassa käytössä. Tilannetta voidaan kuitenkin arvioida uudelleen, jos useammilla toimijoilla ilmenee haluja toimia Porin "brändilähettiläinä". Mainostoimisto Staartin suunnittelemaa pyöräilevää karhua on aikaisemmin ehditty epäilemään kopioiduksi . Kovin samanlainen kuvitus löytyy designiin erikoistuneen Viget-yhtymään kuuluvan Pointless Corporationin logosta. Sama tyyliä löytyy myös urheiluseura Porin Pyörä-Karhujen logosta. –Pyöräilevä karhu on aika universaali juttu ja se esiintyy monissa paikoissa, Rajala tuumaa. Uutista täsmennetty: Lepistö on pyöräilyjaoston puheenjohtaja.