Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Hiilijunien tärinään tarvitaan kauaskantoisempi ratkaisu

Porin Tahkoluodon satamaan liikennöivien hiilijunien aiheuttamasta tärinästä on tullut runsaasti palautetta Väylävirastoon. Radanvarren asukkaat kokevat raskaan liikenteen aiheuttaman tärinän epämiellyttäväksi ja pelkäävät sen myös rikkovan rakenteita. Väyläviraston tekemät mittaukset todistavat tärinän olevan olemassa oleva ongelma. Tosin viraston asiantuntija pitää äärimmäisen epätodennäköisenä, että tärinä aiheuttaisi vaurioita radanvarren rakennuksiin. Vaikka tutkimuksia edelleen jatketaan, on Väylävirastossa nostettu esille mahdollisia nopeusrajoituksia hiilijunille. Pohdinnassa ovat 40 km/h rajoitukset. Vielä ei ole päätetty, olisiko rajoitus pitemmällä rataosuudella vai vain tietyissä taajamissa. Nopeusrajoitukset tuovat kuitenkin omia ongelmiaan liikenteen sujuvuudelle. Kategorinen nopeusrajoitus toisi radalle ylittämättömiä logistisia ongelmia tavara- ja henkilöliikenteen yhteensovittamisessa. Valittuihin taajamiin asetetut nopeusrajoitukset ovat nekin haasteellisia. Asutusta on radanvarteen keskittynyt verrattain runsaasti, ja rajanvetoa nopeusrajoituksen toteutusalueista on vaikea tehdä. Nopeusrajoitusten asettamisessa on muistettava, että Vainikkalasta saakka Poriin tuleva hiililiikenne koskettaa muitakin rataosuuksia kuin Tampere-Pori -väliä. Rajoitussumput sotkisivat erittäin laajaa raideliikenneosuutta koko maassa. Kansantalouden kannalta tärkeät teollisuuden logistiset yhteydet hankaloituisivat. Porin kaupungin ja Porin Satama Oy:n kannalta hiililiikenne on erittäin tärkeä avaus, jonka jatkumisesta halutaan pitää tiukasti kiinni. Tahkoluodon satamaan tehtävät suuret terminaali-investoinnit eivät saa vaarantua, sillä ne pitävät huolta sataman kilpailukyvystä myös muun kuivabulkin kuljetuksissa. Ainoa oikea ja pysyvä ratkaisu on rataosuudelle jo pitkään toivottu korjaushanke, jolla mahdollistettaisiin nopeampi henkilöliikenne ja samalla vähennettäisiin rataosuuden tärinähaittoja. Kasvava hiililiikenne on vain yksi alleviivaus lisää ratauudistuksen kiireellisyyden vaatimukseen. Raideliikenteen mahdollisuuksien parantaminen onkin yksi tärkeä teema kevään eduskuntavaaleissa. Ainoa oikea ja pysyvä ratkaisu on rataosuudelle jo pitkään toivottu korjaushanke, jolla mahdollistettaisiin nopeampi henkilöliikenne ja samalla vähennettäisiin rataosuuden tärinähaittoja.