Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Satakunta jatkaa matkantekoa vanhalla autokannalla – ympäristölle armeliaammat kaasu- ja täyssähköautot ovat yhä erikoisuuksia

Kuluttajien reagointi kertoo autokaupan olemuksesta henkäisyherkkänä alana - myös kotimaakunnassamme Satakunnassa. Markkinamuutokset ovat nopeita, koska auto-ostoksia punnitaan perhetalouksissa tarkemmin kuin muita kestokulutushankintoja. Ostajat ja autokauppa toimialana epäilemättä toivoisivat parempaa ennustettavuutta eri polttoaineiden, päästöjen ja ostovaiheen hankintaverotukseen. Tilastokeskuksen julkaisema, liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) ajoneuvorekisteriin perustuva tilasto menneeltä 2018 joulukuulta kertoo uusien henkilöautojen rekisteröintien pudonneen 23,7 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin joulukuun aikana koko maassa 6 159. Joulukuun autokauppanotkahdus selittynee pääosin päästömittausten normien ja sen seurauksena verotuksen muutoksesta sekä autoveron muutoksesta. Koko vuoden henkilöautokauppa ylti kuitenkin lievään kasvuun. Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin 120 499 uutta autoa, mikä on 1,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Satakunnassa myytiin ja rekisteröitiin viime vuonna runsaat 3 700 uutta henkilöautoa. Tilaston mukaan vähennys edellisvuodesta oli vajaat 200 auto eli viitisen prosenttiyksikköä. Ympäristön ja ajoneuvoturvallisuuden näkökulmasta tämä merkitsee, ettei maakunnan autokanta nuorene. Satakunnassa henkilöautokannan keski-ikä oli 2017 tilaston mukaan 13,7 vuotta ja on maakuntien vertailuissa iäkkäimpien joukossa (SK 5.1.). Ympäristölle armeliaammat kaasu- ja täyssähköautot ovat vielä erikoisuuksia. Toista voisi päätellä niiden saamasta julkisuudesta. Tilasto kertoo, että Satakunnassa rekisteröitiin 34 bensiiniä ja maakaasua energianlähteenä käyttävää henkilöautoa. Sähköautoja rekisteröitiin 19. Autokauppatilaston kertoma yksi merkittävä muutos on dieselautojen suosion takapakki. Viime vuonna rekisteröitiin noin 29 000 dieselhenkilöautoa. Vuonna 2014 myytiin runsaat 41 000 dieseliä ja sen jälkeen alamäki on vain jyrkentynyt. Syinä lienevät bensiinin ja dieselöljyn hintaeron tasoittuminen sekä dieselvoiman erillisverotus sekä ympäristösyyt. Tiheän autoilun Keski-Euroopassa on näytetty esimerkkiä ja vireillä on dieselin käyttökieltoja erityisesti suurkaupungeissa.