Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

”Lipunmyynti on valitettavasti suljettu” –Amos Rexiin jonotettiin vielä viimeisenä päivänä, eivätkä kaikki mahtuneet sisään

• Amos Rex -taidemuseo avattiin elokuun lopussa 2018. Museon esikoisnäyttely, japanilaisen taiteilijaryhmä TeamLabin digitaalisesta taiteesta rakennettu kokonaisuus, saavutti valtavan yleisösuosion. • Museoon on jonotettu Helsingin keskustassa tuntitolkulla päivästä toiseen. • Näyttely oli auki viimeistä päivää loppiaisena 2019. Kaikki halukkaat eivät päässeet sisään asti, kun lipunmyynti lopetettiin 45 minuuttia ennen museon sulkemista. Ohi on! Nimittäin Helsingin tuoreimman museotulokkaan Amos Rexin ensimmäinen näyttely. Japanilaislähtöisen taiteilijaryhmän, TeamLabin, näyttelystä tuli varsinainen ilmiö, kun kuvat ja videot monimediaisen näyttelyn värikkäistä ja liikkuvista teoksista alkoi kiertää sosiaalisessa mediassa ja suomalaiset innostuivat jonottamaan museon ulkopuolella säässä kuin säässä. Amos Rexin jonoja ihmeteltiin kerta toisensa jälkeen: kymmenien, jopa satojen metrien mittainen jono kiemurteli kadulla alkutalven pakkasessa. Niin nuoret kuin varttuneet, lapsiperheet ja ystäväporukat seisoivat jonossa tunnista toiseen toivoen, että itse vielä mahtuu sisään ennen museon sulkemista. Pisimmillään jonossa on seisottu viisikin tuntia pakkassäästä piittaamatta. Loppiaisena näyttely on viimeistä päivää auki ja lipunmyynti lopetetaan kello 16.15. Puoli tuntia sitä ennen jono on varsin maltillinen, mutta uusia jonottajia liittyy mukaan jatkuvasti. Moni näyttää kuitenkin jo luovuttaneen, eikä väkimäärä enää ulotu edes Lasipalatsin eteläiselle kulmalle. Kovat odotukset Jonossa neljän jälkeen seisovat Lea ja Jukka Kärkkäinen olivat kulkeneet Amos Rexin ohi useita kertoja syksyn aikana, mutta pitkät jonot eivät ole houkutelleet. Pariskunta kuitenkin nauttii museoiden tarjonnasta usein ja ovat ahkeria Museokortin käyttäjiä. –Alusta asti on ajateltu, että tämä pitäisi mennä katsomaan. Tätähän on paljon kehuttu ja kyllä sitä odottaa jotain erilaista ja maailman räjäyttävää, Lea Kärkkäinen sanoo. Näyttelyn viimeisellä viikolla Amos Rexissä on yritetty vastata ilmiömäiseen kiinnostukseen pidentämällä museon aukioloaikoja: näyttelystä sai nauttia aina iltayhteentoista asti. Siitä huolimatta jonot ovat kiemurrelleet lasipalatsin pohjoiskulmalta aina korttelin toiseen päähän Simonkadulle ja edelleen Kampin keskuksen edustalle Narinkkatorille. –Pari iltaa sitten ajettiin ohi ja jono oli aivan mahdottoman pitkä! Tänäänkään ei tultu tätä varten kaupunkiin, mutta nähtiin jonon olevan lyhyt, joten päätimme koittaa, Lea Kärkkäinen kertoo. Yritys palkitaan, kun Kärkkäiset pääsevät ovista sisään. Niin pääsevät myös Eeva Pyörälä ja Visa Heinonen –viimeisten joukossa tosin, ja se jos mikä on tuuletuksen paikka. Pyörälä ja Heinonen ovat hekin olleet kiinnostuneita näyttelystä jo pidempään, mutta pitkät jonot ovat hillinneet intoa saapua paikalle. –Vähän kyllä harmittaa, ettei tultu aiemmin, Heinonen toteaa, mutta lisää, että myös seuraava Amos Rexin näyttely kiinnostaa, joten käyntejä tulee myös jatkossa. Amos Rexin yleisöryntäys on osoittanut, että museot kiinnostavat, kun tieto näyttelyistä kulkee. –Tässä näkee, että kun on hyviä näyttelyitä, ihmiset kiinnostuu, Pyörälä toteaa. Kaikki eivät päässeet TeamLabin taideteokset ovat näyttävyytensä vuoksi olleet varsin some-ystävällistä taidetta. Siis sellaista, mistä museovieraat jakavat kuvia ja videoita sosiaaliseen mediaan ja hehkuttavat sitä kautta kavereilleen käyneensä museossa. Puskaradion ja some-hehkutuksen voimaa on voinut todistaa juuri Amos Rexin ohi kulkiessaan, kun jonon päätä ei ole museon ovelta nähnyt. Museon lipunmyynti suljetaan 45 minuuttia ennen museon sulkemista, mikä tapahtuu viimeisenä sunnuntaina kello 17. Hieman neljän jälkeen järjestyksenvalvoja tulee yhdessä museon yleisöpalvelupäällikkö Elsa Hesslen kanssa kertomaan viime hetken yrittäjille, ettei jonottaminen enää kannata: sisään ei enää mahdu. Moni kuitenkin mahtui. Kun viimeisiä lippuja vielä myydään ovien takana, osaa Hessle kertoa, että näyttelyn on käynyt katsomassa jo yli 260 000 taiteen ystävää. Hessle arvioi, että näyttelyn sulkeutuessa määrä on hyvin lähellä 270 000. Se on valtava määrä suomalaisia ja Suomessa lomailleita turisteja, vaikka osa luvun ihmisistä on kartuttanut kävijämäärää useammalla käynnillä: moni on käynyt ihastelemassa näyttelyä kahdesti –jopa kolmesti. ”Ihan erilainen kokemus” Jonon viimeistenkin ihmisten päästyä sisätiloihin lipunmyynnin puolelle, jää museon henkilökuntaa oville käännyttämään sisään yrittäviä: ”valitettavasti lipunmyynti on sulkeutunut, tervetuloa seuraavaan näyttelyyn helmikuussa”. Sitä saakin toistaa papukaijan tavoin yhä uudestaan ja uudestaan ovia kohti käveleville toiveikkaille. Saman viestin saavat kuulla Aino Yrjänä ja Sebastian Bahri , jotka vielä puoli viiden maissa tulevat Amos Rexin oville. Yrjänä on jo ehtinyt nähdä TeamLabin näyttelyn, mutta olisi jakanut kokemuksen mieluusti myös Bahrin kanssa. –Olihan se upea, kun sai olla siellä teoksen keskellä sen ympäröimänä. Ihan erilainen kokemus kuin katsoa maalausta, Yrjänä kuvailee. Ovien pysyessä suljettuina Yrjänä ja Bahri palaavat sunnuntai-illan alkuperäiseen suunnitelmaan ja suuntaavat kohti kadun toisella puolella sijaitsevaa Kiasmaa.