Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Testasimme ranteesta sykettä mittaavat urheilukellot – tarkkuus ei vielä pärjää sykevyölle

Ranteesta sykettä mittaava mittari on näppärä käyttää, mutta se ei pärjää mittaustarkkuudessa sykevyölle. Rannemittari toimii kohtuullisen hyvin tasaisessa ja rytmiltään säännöllisessä liikunnassa, kuten juoksussa. Kun syke muuttuu nopeasti, tai liike on epäsäännöllistä, rannemittari ei kuitenkaan pysy perässä. Etenkin sykkeen nopea nousu esimerkiksi intervalliharjoituksessa oli myrkkyä testatuille laitteille. Syke mitataan ranteesta valon avulla Sykkeen mittaaminen ranteesta perustuu pulssiaallon etenemiseen. Kun sydän lyö, veri virtaa hetkellisesti voimakkaammin. Mittari mittaa pulssiaaltoa optisesti valon avulla. Jyväskylän yliopiston tutkija Laura Karavirta sanoo, että rannemittaus on herkempi häiriöille kuin sykevyö. –Säännöllisen liikkeen kuten kävelyn tai juoksun aiheuttama häiriö on vielä helppo suodattaa pois, mutta epäsäännöllinen heilunta sekoittaa mittausta. Myös kuntosali voi olla vaikea paikka ranteesta mittaavalle laitteelle. Kun puristaa tankoa, lihakset supistuvat. Tämä puolestaan liikuttaa ranteen sisällä olevia kudoksia, joiden läpi mittaus suoritetaan. Lämpötilakin voi pilata mittauksen. Kun iho on kylmä, suonissa virtaa vähemmän verta. Sen takia mittaustarkkuus on helposti heikompi hiihtolenkin alussa, mutta paranee sitä mukaa, kun iho lämpenee ja verenvirtaus kohenee. Rannemittaus voi olla altis myös muille häiriölle. Juoksuasun taskussa oleva avainnippu hölskyy ikävästi, tai asussa ei ole taskua lainkaan. Niinpä moni sujauttaa avainnipun hanskaansa. Testissä kävi kuitenkin niin, että kun samassa kädessä oli ranteesta mittaava sykemittari ja avainnippu, mittari ei löytänyt sykettä. Kun avainnippu otettiin pois, sykemittaus alkoi toimia. Rannemittaus sopii hyvin aktiivisuuden seurantaan Suurin osa testatuista mittareista on mahdollista yhdistää sykevyöhön. Rintakehän ympärille puettava sykevyö mittaa sydämen sähköimpulsseja. Karavirran mukaan sykevyökin on altis häiriöille, mutta mitattava signaali on niin voimakas, että häiriöt on helpompi suodattaa pois. –Jos haluaa tarkkoja lukemia intervalleista, saliharjoittelusta tai kylmistä olosuhteista, silloin sykevyö on parempi. Tietysti on aiheellista kysyä, kuinka tarkkaa sykkeen seurantaa kuntoilijan kannattaa edes tehdä. Karavirran mukaan sykkeen mittaaminen on kuntoilijalle hyvää lisätietoa. Mittaustarkkuudeksi riittää useimmissa tilanteissa, että sykelukema on viiden lyönnin sisällä todellisesta sykkeestä. Mikään testatuista laitteista ei ollut niin tarkka kaikissa oloissa, kun sykettä mitattiin ranteesta. Aktiivisuuden mittaamisessa rannemittaus on sen sijaan erittäin hyödyllinen. Aktiivisuutta mitataan usein rannekkeella, mutta ranne ei aina liiku siten, että se vastaisi liikunnan todellista tehoa. Sykkeen seuraaminen antaa todellisemman kuvan aktiivisuudesta. Näin testattiin Testihenkilö mittasi sykettä jokaisella laitteella tasavauhtisella juoksulenkillä, sauvojen kanssa laskettelurinteessä tehdyssä intervalliharjoituksessa, ja voimaharjoittelussa kuntosalilla tai sisäkiipeilyseinällä. Juoksulenkit ja intervalliharjoitukset tehtiin pikkupakkasella. Vertailumittarina käytettiin Polar M400-urheilukelloa ja siihen yhdistettyä Polar H7-sykevyötä, joka on todettu erittäin tarkaksi mittaajaksi laboratoriotutkimuksissa. Polar M430 Hinta alkaen: 139 euroa Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Kyllä Juoksu: Keskisyke: 137 Maksimisyke: 154 Vertailumittari Keskisyke: 137 Maksimisyke: 155 Intervalli : Keskisyke: 100 Maksimisyke: 113 Vertailumittari Keskisyke: 154 Maksimisyke: 173 Sisäkiipeily : Keskisyke: 103 Maksimisyke: 126 Vertailumittari Keskisyke: 111 Maksimisyke: 154 Polar Vantage M Hinta alkaen: 249,90 euroa Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Kyllä Juoksu: Keskisyke: 133 Maksimisyke: 152 Vertailumittari Keskisyke: 135 Maksimisyke: 153 Intervalliharjoitus: Keskisyke: 117 Maksimisyke: 140 Vertailumittari Keskisyke: 154 Maksimisyke 177 Sisäkiipeily : Keskisyke: 87 Maksimisyke: 119 Vertailumittari Keskisyke: 95 Maksimisyke: 155 Suunto 9 Hinta alkaen: 398,50 euroa Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Kyllä Juoksu: Keskisyke: 136 Maksimisyke: 166 Vertailumittari Keskisyke: 132 Maksimisyke: 156 Intervalliharjoitus : Keskisyke: 143 Maksimisyke: 165 Vertailumittari Keskisyke: 159 Maksimisyke: 175 Sisäkiipeily : Keskisyke: 92 Maksimisyke: 129 Vertailumittari Keskisyke: 117 Maksimisyke: 150 Huawei Watch GT Hinta alkaen: 215,70 euroa Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Ei Juoksu: Keskisyke: 133 Maksimisyke: 158 Vertailumittari Keskisyke: 135 Maksimisyke: 156 Intervalliharjoitus: Keskisyke: 119 Maksimisyke: 142 Vertailumittari Keskisyke: 151 Maksimisyke: 173 Voimaharjoitus: Keskisyke: 75 Maksimisyke: 136 Vertailumittari Keskisyke: 128 Maksimisyke: 163 Garmin Vivomove HR Hinta alkaen: 179,55 euroa Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Ei Juoksu: Keskisyke: 123 Maksimisyke: 142 vertailumittari Keskisyke: 124 Maksimisyke: 143 Intervalliharjoitus: Keskisyke: 133 Maksimisyke: 152 Vertailumittari Keskisyke: 147 Maksimisyke: 167 Voimaharjoitus: Keskisyke: 96 Maksimisyke: 130 Vertailumittari Keskisyke: 126 maksimisyke: 164 Garmin Forerunner 645 Music Hinta alkaen: 392 euroa Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Kyllä Juoksu: Keskisyke: 129 Maksimisyke: 152 Vertailumittari Keskisyke: 126 Maksimisyke: 141 Intervalliharjoitus: Keskisyke: 133 Maksimisyke: 152 Vertailumittari Keskisyke: 150 Maksimisyke: 171 Voimaharjoitus: Keskisyke: 112 Maksimisyke: 155 Vertailumittari Keskisyke: 125 Maksimisyke: 172 Sykkeen mittaamisesta ei ole hyötyä, jos tiedossa ei ole maksimisykettä, johon harjoitussykettä verrataan. Tarkin tapa selvittää maksimisyke on kokeilla, kuinka korkealle syke nousee. Tätä menetelmää ei kuitenkaan voi suositella kuin varmasti täysin terveille. Maksimisykkeen voi arvioida myös laskukaavalla. Tutkimusten mukaan tarkin kaava laskea maksimisyke on