Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Vaalikone Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Tilasitko leluja nettikaupasta ennen Top-Toyn konkurssia? Luottokortilla maksaneet parhaassa asemassa, virheellisestä tuotteesta voi valittaa vaikka Euroopan komissioon

Pohjoismaissa Toys ’R’ Us- ja BR-lelut-myymälöitä pyörittävä Top-Toy ilmoitti perjantaina hakeutuneensa konkurssiin. Kaikki ketjujen liikkeet Suomessa sulkevat ovensa vuoden loppuun mennessä. Tampereen seudulla ketjun viidestä myymälästä on auki enää sunnuntaina ja maanantaina Lempäälän Ideaparkin Toys ’R’ Us -myymälä. Vaikka yritys tiedotti jo esimerkiksi ostettujen lahjakorttien käyttömahdollisuuksista, on moni kysymys konkurssiin liittyen yhä vailla vastausta. Miten käy esimerkiksi lelukauppojen verkkokaupoista tavaraa tilanneiden? Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilta ilmenee, että kuluttajansuoja konkurssissa riippuu esimerkiksi tehtyjen ostosten maksutavasta. Parhaassa asemassa ovat luottokortilla ostoksensa tehneet. He voivat vaatia konkurssiyritykselle suoritetun maksun palauttamista luotonantajaltaan. Debit-kortilla maksaneidenkaan ei kannata heittää heti kirvestä kaivoon, sillä korttiehdoissa voi olla maininta korttiyhtiöltä saatavasta hyvityksestä konkurssitilanteessa. Kummassakin tapauksessa kuluttaja voi vedota 14 vuorokauden peruuttamisoikeuteensa, joka koskee kaikkea etämyyntiä. Muut maksutavat Jos ostoksensa on maksanut muulla tavoin kuin kortilla, esimerkiksi verkkopankissa, mutkistuu korvausten hakeminen huomattavasti. Tällöin kuluttaja joutuu olemaan yhteydessä suoraan konkurssipesän pesänhoitajaan ja setvimään mahdollista hyvitystä itse. Konkurssipesä on ilmoittanut sähköpostiosoitteekseen osoitteen toptoy@gorrissenfederspiel.com, johon viestit tulee lähettää tanskaksi tai englanniksi. Kuluttajan mahdollisuus saatavien perimiseen riippuu lisäksi tässä tapauksessa konkurssiyrityksen tilanteesta: tuomioistuin päättää erikseen pesäluettelon perusteella, raukeaako konkurssi varojen puutteeseen vai jatkuuko se. Jos konkurssi jatkuu, voi saataviaan vaatia pesänhoitajalta valvontakirjelmällä, jollaisen pohja löytyy KKV:n verkkosivuilta . Virhe tuotteessa Mikäli kuluttaja löytää virheen Top-Toyn operoiman kaupan myymästä tuotteesta, kannattaa valitus osoittaa myyjän sijaan esimerkiksi tuotteen valmistajalle tai maahantuojalle. Valmistajan tai maahantuojan tiedot löytyvät yleensä esimerkiksi tuotteen pakkauksesta. Virheilmoitus tulee tehdä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta eli viimeistään kahden kuukauden sisällä. Normaalit takuuehdot pätevät, jos valmistajan tai maahantuojan tuotteelle antama takuu on voimassa. Valmistaja tai maahantuoja vastaa virheestä myös esimerkiksi siinä tapauksessa, että tuote on kestänyt normaalissa käytössä odotettua lyhyemmän ajan, vaikkei takuuta olisikaan. Tällöin virhe voidaan korjata, tuote vaihtaa tai kauppa purkaa kokonaan. Kuluttajalle maksettava hyvitys lasketaan kuitenkin hinnasta, jolla valmistaja tai maahantuoja möi tuotteen myyjälle – eikä siis kuluttajan maksamasta kauppahinnasta. Valmistaja tai maahantuoja ei myöskään vastaa virheestä, jos se on syntynyt vasta tavaran siirryttyä niiltä myyjälle. Valituksen toisessa EU-maassa toimivan yrityksen tuotteesta voi tehdä myös Euroopan komissiolle . Valituksen voi tehdä sivustolla suomen kielellä, ja Top-toyn tapauksessa yrityksen sähköpostiosoitteeksi on merkittävä asiakaspalvelu@toysrus.fi.