Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Suomalaisten pukinkontista löytyy kultaa – joulumyynti on sujunut paremmin kuin viime vuonna

Suomalaiset antavat joululahjaksi koruja, ainakin jos katsoo kuukausittaisia myyntitilastoja eri toimialoilta. –Suurin kasvu ja melkein koko vuoden myynti tehdään kello- ja kultasepänliikkeissä joulukuun aikana, kertoo edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta Lännen Medialle. Oululaisessa Kultajousi-liikkeessä on torstai-iltapäivänä jopa tungosta: osa asiakkaista on tullut vaihtamaan lahjaksi saamiaan koruja tai kaiverruttamaan niitä, käyttämään lahjakorttiaan tai tullut paikalle alennusmyynnin houkuttelemina. Joulun korukauppa on käynyt myymäläpäällikkö Anne Mårdin mukaan vilkkaasti – myynnissä on ylletty samoihin lukuihin viime vuonna. Hänen mukaansa suosittuja joululahjoja ovat olleet hopea- ja timanttikorut sekä merkkikellot, joita on ostettu paljon nuorille. Vaikka hopeakorut ovat olleet pitkään muodissa, näkyi joulumyynnissä myös kulta, kun pikkutytöt ostivat äideilleen kultakoruja. –Korulla annetaan tunnetta ja viestitään sitä, että tykkää toisesta. Kyllä äitikin ylpeänä kantaa lapseltaan lahjaksi saamaansa sydänriipusta. Koru on myös lahja, joka kestää hyvin aikaa. Anne Mårdin on Loikkasen kanssa samaa mieltä siitä, että joulukuu on korukaupan tärkein kuukausi. Palveluita ostetaan aiempaa enemmän Jouluna kaupaksi käyvät myös kirjat, lelut ja pelit. Suosittuja ovat myös pienelektroniikkatuotteet ja vaatteista muun muassa yöpaidat. Perinteisestä juhlasta kielii myös se, että suurin osa suomalaisista haluaa antaa lahjansa nimenomaan jouluna. Lahjaostoksissa ei hyödynnetä esimerkiksi joulun jälkeisiä alennusmyyntejä. Yhä useammasta pukinkontista löytyy kuitenkin lahjakortti, ja silloin lahja otetaan Loikkasen mukaan niin sanotusti käyttöön vasta joulun jälkeen. –Palveluita on alettu ostaa enemmän, olivat ne sitten lippuja teattereihin, konsertteihin tai hierontaan. Lahjakortti hankitaan usein myös vaatekaupasta. Erityisesti vanhemmat antavat teini-ikäisilleen mieluummin lahjakortin kuin ostavat "vääränlaisen", nuorelle kelpaamattoman vaatteen. Kauppiaat tyytyväisiä joulumyyntiin Tuoreita lukuja joulumyynnistä ei vielä ole, mutta Loikkanen arvioi kauppojen tehneen hyvää tulosta. Yrittäjät ovat ainakin kertoneet olleensa tyytyväisiä. Loikkanen kertoo, että tänä vuonna myynti on ollut plussalla ja kasvua on ollut jokaisena kuukautena viime vuoteen verrattuna. Päivittäistavaroiden vähittäismyyntikin kasvoi marraskuussa 4,4 prosenttia edellisvuodesta. –Tähän peilaten voisi olettaa, että joulukuussa on sama trendi. Kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta vahvistaa, että heillä joulukauppa on sujunut mukavasti. –Tänä vuonna se painottui voimakkaasti kahteen joulunalusviikkoon, ja niissä Prismojen myynnin kehitys oli oikein hyvällä tasolla viime vuoteen verrattuna. S-kaupoista suomalaiset ostivat pukinkonttiin erityisesti leluja ja vaatteita. Joulukauppa aikaistunut marraskuulle Joulukaupan ja joulun alennusmyyntien alkamisajankohta on Kaupan liiton Loikkasen mukaan kuin veteen piirretty viiva. Osa puhuu joulumyynnin alkavan jo marraskuun Black Fridayn alennuksista. Vilkkainta joulukaupassa on juuri ennen joulua. –Suurin osa jouluhankinnoista tehdään viimeisellä viikolla. Toki ruokaa ei osteta monta päivää aiemmin, ja se nostaa viikon merkitystä todella paljon. Joulukauppaan lasketaan Loikkasen mukaan myös joulun jälkeisiä alennusmyyntejä, jolloin joulun lahjatavaraa myydään alennuksella. Vaikka verkkokaupan osuus myynnistä kasvaa koko ajan, alennusmyynneissä pidemmän korren vetävät yhä kivijalkakaupat. Joulualet houkuttelevat varsinkin nuoria ja lapsiperheitä kauppoihin. –Moni lähtee alennusmyynteihin vähän katselemaan. Ajatus on yleensä se, että lähdetään ostamaan tarpeeseen, mutta aika usein ostetaan jotain muuta, Loikkanen toteaa. Eniten alennusmyynneistä ostetaan vaatteita ja kodin elektroniikkaa. Alennusmyyntien aikaistamiselle ei ole ollut tänä vuonna tarvetta Loikkasen mukaan kaupoilla on sen verran hyvä vuosi takana, ettei alennusmyyntien aikaistamiseen ole ollut pakollista tarvetta. Alet alkavat kunnolla vasta joulun jälkeen. –Varastot on pystytty panemaan vuoden aikana aika hyvin kiertoon. Myös taantuma on opettanut kauppoja olemaan hamstraamatta tavaraa varastoihinsa ja oma osansa on teknologiallakin. –Digimaailma antaa kaupalle hyvän kuvan siitä, mitä kannattaa ostaa ja milloin. He pystyvät seuraamaan menekkiä todella tarkasti tuotekohtaisesti. Silloin varastoon ei tarvitse ostaa niin paljon, vaan tilannetta pystyy ennakoimaan, Loikkanen sanoo. S-ryhmän Ilkka Alarotu kertookin, että heillä on alennettavaa ja poistettavaa tavaraa selvästi vähemmän kuin viime vuonna. S-ryhmän kaupoissa joulualet alkoivat jo ennen joulua, mutta vasta joulun jälkeen ne ovat laajimmillaan.