Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Huippujohtajien mentorina toimiva Toni Hinkka kritisoi suomalaisten tökeröä käyttäytymistä työpaikoilla: "Meillä on aikamoinen takamatka näissä asioissa"

Kun työtoverisi tulee juttelemaan sinulle työpaikallasi, jatkatko töitäsi ja kuuntelet häntä puolella korvalla? Vai käännytkö kokonaan häneen päin, kuuntelet ja keskität koko huomiosi häneen? Ensimmäinen vaihtoehto on pahimpia mahdollisia virheitä, joita voit tehdä. –Se on äärimmäisen loukkaavaa, sanoo johtamisaktivisti, CxO Professionalin toimitusjohtaja Toni Hinkka , joka on valmentanut ja mentoroinut huippujohtajia useiden vuosien ajan. Tänä aikana hän on oppinut heidän vaikutusvoimansa salaisuudet. Kyse ei ole rakettitieteestä, vaan käyttäytymisestä, olemisesta ja tiedostamisesta. Suomalaisilla takamatka käyttäytymisestä Vuorovaikutustaitoja tarvitaan Hinkan mukaan kaikissa vuorovaikutusammateissa eli käytännössä kaikissa ammateissa. –Loppujen lopuksi vain ammattierakolla ei ole tarvetta vuorovaikutukseen. Tosin en tunne yhtään ammattierakkoa. Edes Pentti Linkola ei ole sellainen, sillä hän vuorovaikuttaa yhteiskunnan ihmisten kanssa aika paljonkin. Hinkka kertoo tavanneensa pari päivää sitten tanskalaisen HR-johtajan, joka oli tullut esiintymään yrityksen Suomen johtoryhmään. –Hän oli järkyttynyt vastaanotosta. Ihmiset olivat olleet torjuvia, eivätkä he itse sitä edes tajunneet. Hänelle tuli siitä hirveän paha olo. Hinkka sanoo, että Suomessa ei opeteta käyttäytymisen perussääntöjä, elleivät omat vanhemmat ole osanneet niitä opettaa. –Monessa muussa kulttuurissa niitä opetetaan. Suomalaisilla on aikamoinen takamatka näissä asioissa. Tampereen entinen pormestari Anna-Kaisa Ikonen on yksi Hinkan mentoroimista huippujohtajista. Viestinnän ristiriidat herättävät epäluottamusta Harvalla koulutusalallakaan opiskellaan muuta kuin asiasisältöä. Se on Hinkan mukaan hämmentävää, sillä vuorovaikutuksesta ja viestistä vain 7 prosenttia koostuu asiasisällöstä: loppu tulee kehonkielestä, ilmeistä ja äänensävyistä. Joku voi siis puhua ystävällisesti ja oikeilla sanoilla, mutta ei saa haluamaansa viestiä perille. Pahimmassa tapauksessa keskustelukumppanin tai niskavillat nousevat pystyyn, eikä kumpikaan tiedä, miksi näin käy. Kyse on tällöin ristiriitaisesta viestinnästä, joka herättää epäluottamusta. –Mikä tahansa kohtaaminen, oli se sitten johtajan ja alaisen, myyjän tai asiakkaan välinen, on luottamuksen rakentamista. Luottamuksen ja epäluottamuksen raja on häilyvä: epäluottamuksen puolelle saattaa ajaa jo se, että kehonkieli on torjuva, vaikka sanat toista sanovatkin. Ristiriidan saattavat aiheuttaa puuskassa olevat kädet tai harhaileva katse. Myös ohjelmistoyritys M-Filesin toimitusjohtaja Miika Mäkitalo on ollut Hinkan valmennuksessa. Pidä, mitä lupaat Huippujohtajia, kuten suurten yritysten johtajia tai vaikkapa kuntajohtajia valmentaessaan Toni Hinkka on toistuvasti törmännyt toiveeseen kehittää vaikuttavuutta. –Huippujohtajiksi heidät tekevät se, etteivät he koskaan pidä itseään sellaisina, vaan kokevat vajavaisuutta ja etsivät koko ajan kehittymismahdollisuuksia. Samat vuorovaikutustaitojen lainalaisuudet tepsivät kuitenkin myös muualla kuin esimiesten ja alaisten välillä. Vaikuttavuuden tärkein ominaisuus on luotettavuus. Vaikka kaikki muut vaikuttamisen keinot olisivat hallussa, mutta osoittautuu epäluotettavaksi, on tullut tuhonneeksi vakuuttavuutensa. –Pidä, mitä lupaat ja lupaa vain se, mitä voit pitää. Jos tilanne kuitenkin muuttuu tai on arvioinut lupauksensa väärin, se pitää kertoa ensitilassa ja vaikkapa pahoitellen pyytää lisää aikaa. Vaikuttavuutta ei myöskään lisää se, että puhuu kuin ruuneperi saadakseen asiansa perille, vaan pitää kuunnella, ymmärtää ja reagoida. Ole aidosti läsnä vuorovaikutuksen hetki. Käännä koko kehosi kohti toista ihmistä. Älä puuhaa mitään muuta. Kuuntele toista ihmistä aktiivisesti, ymmärrä ja reagoi. Osoita kunnioitusta toista ihmistä kohtaan. Suuret johtajat ja vaikutusvaltaisimmat ihmiset kunnioittavat lähes poikkeuksetta toisia ihmisiä aidosti, taustaan katsomatta. Siksi he ovat päässeet asemaansa. Ole luotettava. Pidä sanasi, älä lupaa sellaista, mitä et voi pitää. Varo ristiriitaista viestiä. Et voi vaikuttaa ystävälliseltä, jos olet torjuvasti kädet puuskassa. Mieti, mitkä ovat arvosi ja toimi niiden mukaan. Kun arvosi ovat selkeät, vetoat varmasti niihin, joilla on samanlaiset arvot.