Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Markukselan ja Xinshengin näyttelyt ylistävät kiinalaista kauneutta Poriginalissa

Kuvataide Li Xinsheng ja Eero Markuksela: Tussin kosketus 30.12. saakka. Poriginal-galleria, Eteläranta 6, Pori, avoinna ti-su kello 11-18. Suljettu joulupäivinä 25.-26.12. Varhainen kineserian aalto kehittyi 1600-luvulla, kun kiinalaista tyyliä alettiin ihannoida ja jäljitellä Euroopan taiteessa ja muotoilussa. Nyt nykytaiteessa kiinalaiset ja länsimaiset supertähdet tuikkivat rinnakkain. Samanaikaisesti monet taiteilijat innoittuvat yhä uudelleen myös vanhasta taiteesta ja kulttuurista. Poriginalin joulunäyttelyt ylistävät kiinalaisen taiteen kauneutta – toinen koristellen toinen pelkistäen. Kukka-aiheet ja laveeraukset leviävät hienostuneista yksittäisistä oksista koko paperin täyttäviksi sommitelmiksi. Lootukset kurottelevat varsiaan ja niiden siemenkodat tähyilevät ilmeikkäin nappisilmin. Toisinaan kukkaryöppy äityy imeläksi ja oksilla keikkuvia oravia ja lintuja vaivaa selittämätön jäykkyys. Eläinten paino suorastaan rasittaa eläväisiä kasveja. On väistämätöntä, että osa merkityksistä rajautuu kirjainmerkkejä taitamattoman ymmärryksen ulkopuolelle. Sisällön valaistumisen sijaan korostuu koristeellisuuden liehittelevä luonne.   Valkoiselle silkille maalatut harmaat jäljet ovat kuin hentoisia varjoja lumella. Konstailematonta suomalaisuutta puhutellen katsojaa johdatellaan kiinalaiseen maailmaan. Askel vie elämän merkin luo, jonka jälkeen suodaan ajatus teerunoilijalle. Tabie-vuoren kylkiä hipovan sumun voi jo melkein haistaa. Seinämaalauksessa kohtaavat kaunosieluisuus ja askeesi. Sitä seuraavat Kalliovuoret , joissa on kiinalainen käärökehys. Kullanhohtoinen tapettipinta etäännyttää maisemasta ja korostaa teosten kuvaluonnetta. Loppumatkalla maalausjäljessä ja teosnimissä helähtää huumori. Kun mustarastas varastaa kirsikan, taltioituu kankaalle vain hätäinen pirskahdus. Yksityiskohtien karsiminen ja esittävyydestä vapautuminen eivät sulje katsojaa ulkopuolelle, vaan ennemminkin esittävät kutsun havainnoimaan.