Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Tunnin juna hyödyttää Satakuntaa – kun matka-aika junalla Porista Helsinkiin saadaan lähelle kahta tuntia, on juna ylivoimainen kilpailija muille liikennemuodoille

Turun seutu lanseerasi käsitteen ”tunnin juna”, jolla se tarkoittaa junayhteyden Turku–Helsinki nopeuttamista noin tunnin matka-ajaksi. Vireillä on toinenkin tunnin junan hanke, jonka vaikutukset Satakuntaan olisivat huomattavat. Maamme hallitus on tehnyt kesällä päätökset sekä Turun että Tampereen tunnin junan suunnittelun rahoittamisesta. Turun hankkeella on toteutuessaan merkitystä eteläisen Satakunnan matkustamiseen. Tampereen tunnin juna vaikuttaa positiivisesti koko Satakuntaan. Tampereen tunnin juna -hanke tarkoittaa uuden raiteen rakentamista nykyisen Helsinki–Tampere-radan viereen. Eriyttämällä kaukoliikenne tavara- ja paikallisjunaliikenteestä yhteysvälillä päästään 250 kilometrin tuntinopeuteen ja tunnin matka-aikaan. Tampereen yhteydet Helsinkiin paranevat hurjasti. Samalla nopeutetaan kaikkia Tampereen kautta kulkevia henkilöjunayhteyksiä. Kun Tampere–Pori-radalle tehdään suunnitellut parannustoimenpiteet (tasoristeysten poisto, muutama ratageometrinen muutos ja kohtaamisraide), lyhenee matka-aika myös Porista. Nykyisen 3 tuntia 15 minuuttia sijaan matka-aika Porista Helsinkiin voi lyhentyä lähelle kahta tuntia. Nopea pitkän matkan junayhteys karsii väliasemien pysähdyksiä. Siksi Pori–Tampere-radallekin on nopean juna lisäksi tultava paikallisjuna, joka kokoaa matkustajat Tampereelle nopeaan junaan. Tämän nykyistä InterCityä vastaavan junan lähtöpaikaksi pitäisi mielestäni tulla Rauman. Tästä olisi hyötyä koko radan vaikutusalueelle. Rauma pääsisi ansaitusti ja odotetusti taas henkilöjunaliikenteen palveluiden piiriin. Samalla koko radan matkustajamäärä nousisi ja junaliikenteen kannattavuus paranisi. Kun matka-aika junalla Porista Helsinkiin saadaan lähelle kahta tuntia, on juna ylivoimainen kilpailija muille liikennemuodoille. Bussin noin 3,5 tunnin matka-aika ei enää kilpailisi junan kanssa päästä päähän matkustettaessa. Linja-autoa toki tarvittaisiin jatkossakin väliasemien matkustajille. Juna olisi kova vastus nykyiselle pahimmalle kilpailijalleen – henkilöautolle. Kaikilla näillä toimenpiteillä olisi suuri positiivinen merkitys. Junan matkustajamäärät todennäköisesti vähintään tuplaantuisivat rataosan nykyisestä 275 000 matkustajasta. Henkilöjunaliikenne olisi kannattavaa ja valtion ei tarvitsisi maksaa VR:lle jokavuotista miljoonien korvausta ostoliikenteestä. Nopea junayhteys tulisi kaikkien ulottuville. Liikemiehet pääsisivät nopeasti lentokentälle tai Helsinkiin palavereihin. Myös meidän tavallisten turistien matka-aika kansainväliselle lentokentälle tai pääkaupunkiimme lyhenisi lähes kahteen tuntiin. Opiskelijat, eläkeläiset, itse asiassa kaikki matkustajat hyötyisivät. Ilmastonmuutos on otettava tosissaan. Jos todella aiomme pienentää merkittävästi liikenteen ilmastopäästöjä, on junaliikenteeseen suunnattava resursseja. Siksi uskon, että edellä kuvatut investoinnit myös tehdään lähivuosikymmenen kuluessa. Kun liikenne siirtyy yksityisautoista, lentokoneesta ja linja-autosta junaan, ja sähkö tuotetaan ilmastoystävällisellä tavalla, on osa liikenteen ilmastotavoitteista saavutettu. Porin ja Rauman seutu olisivat siis suuria hyötyjiä Tampereen tunnin junasta. Myös Pohjois-Satakunta hyötyisi, kun samalla yhteys Parkanosta Helsinkiin nopeutuisi. Satakunnan, Pirkanmaan ja sen pohjoispuolella olevien maakuntien edunvalvojilta vaaditaan nyt rohkeutta ja työtä, jotta Tampereen tunnin juna saadaan toimimaan. Samalla Satakunnan liikenneolot paranevat kertaheitolla. Hyötyjänä on matkustajien lisäksi myös ilmastomme. Kirjoittaja on diplomi-insinööri ja eläkkeellä oleva Porin apulaiskaupunginjohtaja.