Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Joulupöydän kunkku pitää pintansa, mutta seitankin kiinnostaa – suurin osa suomalaisista haluaa kinkun, joka neljäs on mieluummin ilman

Suomalaisiin joulupöytiin näyttäisi kuuluvan yhä kinkku, mutta sillä on yhä enemmän kilpailijoita. Seitsemään kotitalouteen kymmenestä aiotaan tänäkin vuonna ostaa kinkku. Suosituimpia kinkkuja ovat pienet, luuttomat kinkut. Joka neljäs kotitalous ei osta ei osta kinkkua lainkaan. Seitsemän prosenttia vielä empii, hankkiiko kinkkua vai ei. Luvut käyvät ilmi Lihatiedotuksen teettämästä kyselystä , jossa tiedusteltiin joulukinkun ostoaikomuksia. Kyselyyn vastasi 1 090 yli 15-vuotiasta suomalaista Sen mukaan kotimaisuus on tärkeää kinkun valinnassa. Kinkun ostavista talouksista 58 prosenttia valitsee kotimaisen kinkun, kun taas kaksi prosenttia on päättänyt ostaa ulkomaisen. Jos kinkkua ei hankita, 38 prosenttia talouksista korvaa sen jollakin muulla ruualla. Useimmiten sen korvaajana on kalkkuna, kala, riista, muu liha, kasvikset, tofu tai seitankinkku. Kinkulle vaihtoehtoja etsivien määrä on kasvanut viime vuonna tehtyyn vastaavaan tutkimukseen verrattuna. Tuolloin harvempi kuin joka kymmenes korvasi kinkun jollakin muulla. 52 prosentissa talouksista kinkkua ei korvata lainkaan. Isojen kinkkujen suosio hiipuu Joulukinkkuja myydään vuosittain 6–7 miljoonaa kiloa. Viime vuonna kinkkuja syötiin noin 6,9 miljoonaa kiloa, josta ulkomaisten kinkkujen osuus oli vajaa kuusi prosenttia. Isojen luullisten joulukinkkujen suosio on vähenemässä, sillä sen sijaan valitaan useimmiten verkkoon pakattu pienehkö, 3–5 kilon painoinen luuton kinkku. Kotimaiset raa’at joulukinkut ovat harmaasuolattuja, eikä niihin saa laittaa punaista väriä vahvistavaa nitriittiä toisin kuin kypsänä myytäviin kinkkuihin, Lihatiedotus muistuttaa. Joulukinkun ostoaikomukset 2018 -tutkimuksen teki markkinointitutkimusyritys Kantar TNS. Se toteutettiin 16.-21. marraskuuta.