Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Joulun varjolla luodaan kulutushysteriaa – joulusta on tullut kiirekulttuurin huippu ja ihmisiä eriarvoistava kerskakulutusjuhla

Menneet vuosikymmenet ovat hiljalleen muuttaneet joulun ajan viettoa pois sen alkuperäisestä kristillisen joulun sanomasta. Ja johtaneet siihen, että tämä perinteinen joulu on useimmilta unohtumassa. Tänä päivänä joulu on muuttunut kaupan juhlaksi suurella mainonnallaan, myynnillään ja voitontavoittelullaan. Aika on muuttanut joulua myös niin, että joulusta on nykyään tullut monille ihmisille kiirekulttuurin huippu ja ihmisiä eriarvoistava kerskakulutusjuhla. Turhuuksien oston suurena vaikuttajana kun on myös se, miten rahaa on ja sen jakautuminen ihmisten kesken. Jo lokakuussa alkaa TV pauhata ja posti suoltaa kauppojen mainosroskaa postilaatikkoihimme. Niissä myydään turhuutta ja luodaan kulutushysteriaa joulun varjolla ihmismassojen keskuuteen ja vielä heidän omalla kustannuksellaan. Joululaulut soivat jo kuukauden ennen joulua kaikkialla niin, että niihin on täyskyllästetty joulun tullessa. Alko myy erilaisia alkoholijuomia ennätysmäärin, jonka seurauksena monissa Suomen kodeissa tapellaan jouluna verissä päin, vaikka kyseessä on lasten ja rauhan juhla. Televisio ja muut tiedotusvälineet tekevät kaikkensa ennen joulua antaakseen väärän kuvan suomalaisesta juomakulttuurista. Haastatteluihin pääsevät vain henkilöt, jotka kertovat ostavansa Alkosta vain hienoimpia viinejä jouluksi, ruuan kanssa nautittavaksi. Totuus kuitenkin on se, että myynnin kärjessä vuodesta toiseen ylivoimaisia voittajia ovat väkevät juomat. Kauppojen joulumyynti alkaa jo lokakuussa ja viimeisinä päivinä ennen joulua ei voi olla huomaamatta sitä, että ihmiset hankkivat lahjoja kunhan nyt edes jotain -periaatteella. Silloin useimmilla alkaa olo olla jo tuskaisen hikinen ja ilmeet kireitä ihmisahtaudessa, ja joulumielestä ei näytä olevan tietoakaan. Lapsille ostetaan etupäässä lahjoiksi halpaa tuontirihkamaa, jotka jo tapaninpäivänä ovat niin sanotusti tuusan nuuskana. Joulu kun alkaa olla jo kauppiaiden juhla, jolloin heidän taholtaan myytäväksi hankitaan mitä vain halvalla saa, kuten muovista tuontirihkamaa. Kestävät puulelut kun ovat liian kalliita kertakäyttöleluihin verraten, vaikka ovat vuosia kestäviä ja useimmiten vielä kotimaisia. Suomalaisiin on pesiytynyt jouluna myös ahneuden ja äärettömän suuri mässäilyn tarve sekä myös ruuan loppumisen pelko. Ruokia rahdataan koteihin mielettömiä määriä, joilla on siihen varaa. Ja aattona ja muina pyhinä haetaan lisää sen loppumisen pelossa ja kansa se vaan jatkaa lihomistaan. Kaikesta tästä huolimatta, muistakaamme toisiamme jotenkin jouluna. Etenkin yksinäisyys ikäihmisillä ja kaikilla muillakin yksinäisillä korostuu pitkänä jouluaikana. On suuri ilo yksinäiselle, jos häntä muistetaan. Joko käymällä, pienellä lahjalla, soittamalla tai kaikella mitä kukin hyvyydessään keksii.