Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Vaalikone Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Lukija varoittaa: Itäpuistossa on parkkisakkovaara sähköautoille

Parkkisakon saanut lukijamme otti toimitukseen yhteyttä Ratsulan edustalla Itäpuistossa sijaitsevan sähköautojen latauspisteen vuoksi. Piste on lukijan mukaan sijoitettu niin, että sen käyttäminen sellaisissa automalleissa, joissa latauspaikka on pelkääjän puolella, eli auton takaosassa oikealla, on kuulemma mahdotonta. Itäpuistoon on suunniteltu lataantumispaikat kahdelle autolle. Lukija oli huolissaan siitä, että mikäli auton parkkeeraa paikalle niin, että latauspömpeli on autojen välissä, on etummainen ajoneuvo helposti liian lähellä suojatietä, ja se puolestaan tietää sakkolappua. Samaten auton pysäköiminen nokka ajosuuntaan päin yksisuuntaisella kadunosuudella on kiellettyä, sillä sähköauton lataukseen laittaminenkin lasketaan pysäköimiseksi. Onko vastaavasta tullut aiemmin palautetta, Pori Energian viestintä- ja markkinointisuunnittelija Riikka Kaukosalmi? –Sähköautojen latauspisteistä tulee kyllä kyselyitä silloin tällöin, mutta vastaavasta ongelmasta emme ole aiemmin saaneet palautetta. Toki tämä on arvokas tieto ja otamme palautteen tosissamme. Jos tällaisia ongelmia ilmenee, niin latauspömpelin paikkaa on alettava miettiä. Tietenkään meidän tavoitteemme ei ole aiheuttaa ihmisille sakkoja, eikä ole tarkoituksenmukaista, että latauspisteen käyttäminen tuottaa enemmän vaikeuksia kuin hyötyä. Miksi latauspiste alun alkujaan laitettiin Itäpuistoon? –Latauspiste on ollut paikoillaan jo vuosia. Haluamme olla mukana edistämässä sähköautoilua ja keskeinen sijainti on toisaalta oikein hyvä asia. Mutta nyt kun sähköautoilu on kasvattamassa suosiotaan ja erilaisia malleja ja merkkejä on tullut markkinoille, niin ehkä piste ei enää tätä nykyistä tilannetta ajatellen ole aivan ihanteellisimmassa mahdollisessa paikassa. Parempi olisi, jos autoilijat voisivat kiertää pisteen ja laittaa autoja sen kummallekin puolelle lataantumaan. Onneksi sellainenkin mahdollisuus löytyy Pori Energian päätoimipisteen pihasta Karjarannasta, jossa on myös ilmainen latauspiste sähköautoille. Voisiko Itäpuiston latauspömpeliin laittaa sellaisen pitkän latauskaapelin kuin huoltoasemilla ilmanpainemittareissa konsanaan, että se ylettäisi kaikkiin automalleihin? –Pömpelissä itsessään ei ole kaapeleita ollenkaan, vaan siinä on vain pelkkä "pistorasia", josta sähköä tulee. Auton lataajalla pitää olla omasta takaa sopiva latauskaapeli mukanaan vaikka takakontissa. Miten sähköauto siis kannattaa Itäpuiston latauspaikalle styyrata, jos "tankki" on pelkääjän puoleisella sivulla? –En ole liikenteen tai autoilun asiantuntija, mutta eipä siinä taida olla paljonkaan mahdollisuuksia tällaisessa tapauksessa. Parasta varmaan olisi, jos mukana olisi sen verran pitkä latauskaapeli, että se ylettyisi turvallisesti latauspisteeltä aina auton toiselle sivulle saakka.