Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Uuraisten bussihyökkäystä edelsi riita matkustamossa, matkustaja tarttui yllättäen rattiin – kuljettajan reagointi oli ratkaisevaa

Keskusrikospoliisi tiedotti keskiviikkona kahdesta eri tapauksesta, joissa matkustajan epäillään hyökänneen linja-auton kuljettajan kimppuun. Toinen tapaus sattui Uuraisilla tiistain ja keskiviikon välisenä yönä ja toinen tapaus Loimaalla tiistaina iltapäivällä. KRP tutkii, onko tapauksilla yhteyttä toisiinsa. Teoista epäilty on kuitenkin molemmissa tapauksissa eri henkilö. Uuraisilla hyökkäys tapahtui Koiviston Auton linja-autossa. Linja-auto oli matkalla Helsingistä Ouluun. Koiviston Auton toimitusjohtaja Mikko Markkula kommentoi tapausta Iltalehdelle. –Matkustaja on tarttunut kuljettajaa ranteesta, kun kuljettaja on ajanut valtatiellä. Tilannetta on edeltänyt kova ääni, jonkinlainen riitely tai huutaminen matkustamosta. Kuljettaja on reagoinut ääneen hiljentämällä nopeutta. Linja-auton gps-paikannuksen perusteella on pystytty todentamaan, että linja-auton matkanopeus on ollut noin 85 kilometriä tunnissa. Ennen hyökkäystä kuljettaja oli hiljentänyt nopeutta siten, että se oli ollut enää noin 40-50 kilometriä tunnissa. –Siinä vaiheessa henkilö on tarttunut rattiin ja kääntänyt ohjausta. Muut matkustajat puuttuivat asiaan ja taltuttivat tekijän. Mielikuvani kuljettajan kertomuksen perusteella on, että auto ei ollut suistumassa ojaan tai vastaantulevien kaistalle, mutta se ei ole ihan varma tieto. Markkulan mukaan poliisipartio oli lähistöllä ja saapui nopeasti paikalle. Linja-auto oli pysähdyksissä tapahtumapaikalla vähän yli 50 minuuttia. –Poliisi otti tekijän haltuun ja kävi läpi hänen matkatavaransa. Siinä esimerkiksi katsottiin, ettei tekijällä ollut mukana asetta. Turvallisuus pohdintaan Markkula uskoo, että nopeuden hiljentäminen oli ratkaisevaa sen kannalta, että tilanteessa ei käynyt pahemmin. Markkulalla ei ole tarkempaa tietoa siitä, mihin matkustamossa ennen hyökkäystä ollut riitatilanne liittyi. Hän sanoo, että vastaavat tapaukset ovat erittäin harvinaisia kaupunkien välisissä pikavuoroliikenteessä. –Suurten kaupunkien paikallisliikenteessä häiriötilanteita ja uhkatilanteita voi olla enemmän, mutta pitkän matkan liikenteessä se on todella poikkeuksellista. Paikallisliikenteessä on käytössä turvaohjaamoja, kun taas pitkän linjan busseissa sellaisia ei ole. Markkula pohtii, pitäisikö olla. –Se on osittain auton rakennekysymys. Pitkän matkan liikenteeseen kuuluu olennaisena myös se, että kuljettaja nousee välillä autosta lastaamaan matkatavaroita. Kyllä se varmasti mahdollista on, mutta siinä on otettava aika paljon huomioon eri tekijöitä. Markkulan mukaan tilanne on käyty linja-autonkuljettajan kanssa läpi, ja hän on suhtautunut asiaan rauhallisesti. Työterveyshuolto ei ole ollut vielä toistaiseksi käytössä. Markkula uskoo, että tapaus herättää varmasti yhtiössä ja alalla paljon keskustelua. On myös pohdittava, vaikuttaako tapaus ohjeistuksiin. –Tarkemman ohjeistuksen tekemiseksi meidän on odotettava poliisilta lisätietoja siitä, mistä todella oli kyse. Keskusrikospoliisi jatkaa tänään torstaina epäiltyjen kuulustelua. Molemmista teoista epäillään ulkomaalaista henkilöä. Molemmat henkilöt asuvat Suomessa, mutta kummallakaan ei ole Suomen kansalaisuutta.