Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Tamperelaisliikennöitsijälle yksinoikeus Huittisten ja Tampereen välille

Länsilinjat Oy aloittaa vuodenvaihteesta liikennöinnin välillä Huittinen–Tampere. Tamperelaisyrityksen voittamaan joukkoliikenteen tarjouskilpaan osallistui kolme liikennöitsijää. Samalla Länsilinjat sai reitille yksinoikeuden. Bussireitin kilpailuttajana ja tilaajana toimi Pirkanmaan ely-keskus, sillä reitistä suurin osa on PIrkanmaalla. Sopimuksessa Länsilinjat kuljettaa kouluvuoden aikana arkisin Huittisista Tampereelle 13 vuoroa (+ 2 vuoroa Sastamalasta) ja Tampereelta Huittisiin 14 vuoroa (+ yksi vuoro Sastamalaan) ely-keskuksen määrittelemien aikataulujen mukaisesti. 48000 euron vuosikustannukset jaetaan valtion ja kuntien kesken tasan niin, että Pirkanmaan Ely-keskus ja Sastamala maksavat summasta kumpikin 36,1 prosenttia, Huittinen ja Varsinais-Suomen Ely-keskus 13,9 prosenttia. Huittisten ja Tampereen välillä on tähän mennessä ajanut Satakunnan Liikenne. Toimitusjohtaja Jussi Laitinen ei vielä perjantaina halunnut kommentoida sitä, johtaako hävitty tarjouskilpailu yt-neuvotteluihin. –Olemme juuri saaneet kilpailutulokset tiedoksi. Tässä vaiheessa olemme analysoimassa mahdollisia vaikutuksia. Matkustajista suurimman muutoksen kokevat ne Tampereen reitin käyttäjät, joille Huittinen on vain välipysäkki. He joutuvat jatkossa vaihtamaan Huittisten linja-autoasemalla bussia ja liikennöitsijää. Tällaisia bussimatkustajia ovat erityisesti Tampereen ja Rauman väliä matkaavat. Satakunnan Liikenne ilmoitti jo aiemmin aikatauluista välille Rauma–Huittinen 1. tammikuuta alkaen. Kesäkuussa voimaan tullut uusi liikennepalvelulaki velvoittaa liikennöitsijät järjestämään sopivan matkaketjun asiakkaille. –Satakunnan Liikenteen aikataulut on laadittu siinä mielessä, että matkustajan on aikataulumielessä mahdollista vaihtaa toiseen liikennöitsijän bussiin, kertoo Koiviston Liikenne -konsernin liikennejohtaja Esko Kangas . Pirkanmaan ely-keskuksen joukkoliikenneasiantuntija Jukka-Pekka Valliuksen mukaan liikennepalvelulaki velvoittaa liikenteenharjoittajat avaamaan myös lippu- ja maksujärjestelmänsä välittäjille. –Jos matkustaja matkaa Tampereelta Raumalle, on hänellä oltava oikeus ostaa yhdellä kertaa lippu koko matkalle. Esko Kangas on lippujen yhteensopivuuden suhteen epäilevämpi ainakin näin alkuun. –En osaa sanoa, miten lippujärjestelmä vuoden alussa toimii. Lippuja saa ainakin autosta ja Matkahuollosta. Sen Vallius myöntää jo nyt, että jos yhden matkalipun reitillä on kaksi eri liikennöitsijää, johtaa se siihen, että kaikenlaiset tarjoukset reitiltä vähenevät. Suomessa bussiliikennettä on vuodesta 2009 alkaen muutettu EU:n vaatimuksesta kilpailutetuksi ostoliikenteeksi. Satakunnassa seuraava suuri tarjouskilpailu on parhaillaan käynnissä reitistä Pori–Kankaanpää.