Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Taulukot oikaistiin pikana: Autovero laskee nyt

Uutta verotaulukkoa aletaan soveltaa saman tien, niin että 3.12. tai sen jälkeen ensirekisteröitävien autojen verotus oikaistaan jälkikäteen automaattisesti uuden taulukon mukaiseksi, jos uusi taulukko antaa pienemmän autoveron määrän. Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio huokuu tyytyväisyyttä ratkaisua kohtaan. Vuoden alussa tuleva hallitusohjelman mukainen autoveron alennus ja nyt korjattu verotaulukko merkitsevät hänen mukaansa sitä, että keskimäärin autot halpenevat. –Vuoden alun taulukko painottuu autoihin, joiden päästöt ovat 0 - 170 grammaa. Tämänpäiväinen muutos koskee kaikkia yli 20 gramman päästöjen autoja. Painotus on vähän enemmän isompipäästöisissä, koska niille tuli iso veronkorotus syyskuun alussa. Veronalennusta ei makseta takautuvasti Alkuperäinen taulukko kohteli tylysti isopäästöisiä autoja ja nyt näidenkin kohdalla tilanne oikenee, mutta vain tästä eteenpäin rekisteröitävien osalta. Syyskuun alun ja 3.12 välisellä ajalla rekisteröityjen autojen verotuksen jälkikäteinen oikaisu ei sen sijaan ole nyt esillä. Suomi siirtyi jo syyskuun alussa WLTP-arvoihin pohjautuvaan autoverotukseen. Hallitus valmisteli jo keväällä uuden autoverotaulukon, jonka tavoitteena oli varmistaa, ettei uuden mittaustavan mukaisten autojen verotaso kiristyisi. Uusi verotaulukko astui voimaan syyskuun alussa, mutta verotaulukkoa kritisoitiin siitä, että se ei kuitenkaan ollut ns. veroneutraali. Syyksi kerrottiin, että verotaulukkoa valmisteltaessa käytettävissä oli vasta vähän autojen WLTP-päästöjä koskevia tietoja. Taulukon määrittelyssä käytettiin tästä syystä EU-komission tutkimukseen perustuvia WLTP-simulointiaineistoja, jotka eivät täysin vastanneet todellisuutta. Eduskunta oli edellyttänyt autoverolakia hyväksyessään, että veroneutraaliuden toteutumista seurataan ja jos se ei toteudu, niin taulukkoa tarkistetaan. Ja nyt niin on tehty. Uusi verotaulukko on autoalan mukaan keskimäärin veroneutraali aiempaan nähden. Yksittäisten mallien osalta autovero voi NEDC-mittaukseen nähden laskea tai nousta, sillä mittaustapojen väliset erot vaihtelevat mallikohtaisesti.