Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Tällainen tulee Samurai Rauni Reposaarelaisen tekijöiden seuraavasta elokuvasta

Samurai Rauni Reposaarelainen -elokuvan tehneessä Moderni Kanuuna -tuotantoyhtiössä kirjoitetaan uutta elokuvakäsikirjoitusta, joka valmistunee noin vuoden päästä. Käsikirjoittajina ovat Mika Rättö ja Harri Sippola . Sippola kertoo, että elokuvasta tulee draaman ja trillerin yhdistelmä. Se käsittelee perintöä sekä suvun ja yhteiskunnan muodostamia paineita. Työnimellä "Järnefeltin suku" kulkeva käsikirjoitus käsittelee fiktiivistä suurta kulttuurisukua, jossa pojan tehtävänä on yrittää täyttää isänsä suuret saappaat: saattaa loppuun isänsä taiteellinen työ. Samaan aikaan poika pyristelee yhteiskunnan paineita vastaan ja yrittää käynnistää omaa elämänsä. Raunin tavoin tarina ei liity mihinkään tiettyyn historialliseen aikaan tai paikkaan, ei esimerkiksi Järnefeltin todellisen kulttuurisukuun. Sippolan mukaan se käsittelee yksilölle ulkopuolelta tulevia paineita sekä sitä, miten vaikeaa maailmaan on synnyttää omaperäisiä ajatuksia. Elokuvassa tehtävä taideteos on jonkinlainen moderni monitaiteinen teos, mutta se ei ole keskiössä. –Emme ole vielä päättäneet näyttelijöitä, vaikka hahmot ovat jo tiedossa. Jossain vaiheessa alamme kokeilla rooleihin eri ihmisiä, Sippola kertoo Tällä hetkellä Sippola ja Rättö kirjoittavat elokuvan treatmentia eli juonikuvausta. –Kärjistettynä Mika on intuitiivinen luova moottori, joka tuottaa paljon materiaalia, ja mä olen järki: tasapainottava asiayhteyksien yhdistäjä. Välillä roolit vaihtuvat, Sippola kuvailee käsikirjoittajien työnjakoa. Hänestä kiinnostavinta on juuri oman metodin luominen, oman työtavan löytäminen elokuvanteon eri vaiheisiin. Samurai Rauni Reposaarelainen opetti, miten käsikirjoitusta ei kannata tehdä. Elokuvaa varten Rättö kirjoitti yli satasivuisen yksityiskohtaisen käsikirjoituksen, joka oli työryhmälle liian laaja teksti käsiteltäväksi. Uuden elokuvan käsikirjoitus aloitetaan yksinkertaisella rungolla, jota laajennetaan. Elokuvaan on jo tehty musiikkia, joka voi päätyä tai olla päätymättä valkokankaalle. –Emme tee niin, että käsikirjoitus tehdään erikseen, ja loppuvaiheessa mukaan tulee musiikki-ihminen. Käsikirjoitus on nyt pääasia, mutta välillä teemme biisejä. Ne auttavat eteenpäin suunnittelussa. Raunissakin oli tämä metodi, Sippola kertoo. Moderni Kanuuna on hakenut Suomen elokuvasäätöiltä rahoitusta elokuvalle.